התאמת ממשק העבודה לצרכיו ודרישותיו של משתמש הקצה, תוך שילוב אנשים אמיתיים המייצגים את קהל היעד, מרגע התכנון, דרך האפיון והעיצוב ועד לשלב הפיתוח וההשקה ואף לאחריו.
תפיסת העיצוב מוכוון המשתמש מדברת על תהליך מעגלי ולא לינארי. בתהליך כזה, קבלת משוב אמיתי לאורך כל הדרך, ימנע טעויות ויאפשר לבצע שינויים תוך כדי תנועה.
ממשק משתמש טוב נמדד בפשטות, ביעילות ובמהירות שבה מתבצע השימוש בו.
הדרך המרכזית להשגת המטרה היא עיצוב מכוון משתמש אשר לוקח בחשבון את קהל היעד, צרכיו והרגליו.
עיצוב מוכוון משתמש לוקח חלק בכל אחד מחמשת השלבים בהקמת המוצר:
מחקר – איסוף ממצאים שיעזרו להגדיר את הדרישות ויהוו בסיס לאפיון. איסוף הממצאים נעשה בדרך של שאילת שאלות כגון:
• מי הם משתמשי הקצה?
• מהן הציפיות של משתמשי הקצה מהממשק?
• מהי רמת הידע והניסיון של המשתמשים בממשקים דומים?
• מהו סוג המידע שהממשק אמור לספק ובאיזה אופן?
לרשותנו עומדים מספר כלים כגון, קבוצות מיקוד, ראיונות אישיים, הפצת שאלונים.
ניתוח וגיבוש גישה ראשונית – העלאת פתרונות אפשריים מותאמים ובדיקתם מול משתמשי קצה פוטנציאליים, כבסיס לשלב כתיבת האפיון.
תכנון – בניית אב טיפוס, בחינתו על יד משתמשי קצה ורק לאחר מכן, והעברתו לצוות העיצוב והפיתוח.
יישום – לאחר שהמוצר בנוי ומעוצב, העברתו שוב לבדיקות משתמשים, קבלת הערות וביצוע תיקונים ושינויים בהתאם.
השקה – בחינה מעשית של התוצר הסופי אל מול יעדי הפרויקט מתוך הנחה כי המוצר נותן מענה מיטבי לצרכים שהועלו וניתן לשינוי והתאמה גם בשלבים מאוחרים יותר.
השיתוף של משתמשי הקצה לאורך כל הדרך מזכיר במידת מה את השימוש ב"חכמת ההמונים". מי אם לא משתמשי הקצה ידעו לכוון אותנו לפתרון הנכון עבורם?
חכמת המונים גורסת כי שקלול התשובות שתפיק קבוצה גדולה של אנשים יהיה כמעט תמיד מדויק יותר מהתשובה הטובה והמלומדת שיפיק מומחה עצמאי.
בתהליך עיצוב מוכוון משתמש, חכמת המונים היא בעצם סוג של סקר שכל מטרתו היא להשתמש במחשבות של משתמשי הקצה, להוציא אותן מתחומו של הפרט ולמנף אותן לטובת יצירת ממשק הנותן מענה טוב מספיק לצרכים כפי שהוגדרו עוד בשלב המחקר.
אנחנו ההמונים,
האם אנחנו יודעים מה טוב עבורנו? התשובה היא, כן!
האם חשוב לנו להיות שותפים בתהליך הבניית המוצר שאמור לשמש אותנו בעתיד? התשובה היא, כן!
תשאלו אותנו, אנחנו כבר נדע לספר לכם מה אנחנו צריכים...