Don't Make Me Think
מאת: ד"ר מוריה לוי

הספר, Don't Make Me Think, נכתב ע"י  Steve Krug כבר ב- 2006 (מהדורה שנייה), אך תוכנו נכון, מדויק ורלוונטי, למרות הזמן שעבר. הספר, עוסק בשימושיות אתרים ומערכות אחרות. בדרך כתיבת הספר, השקיע Krug  לא מעט, על מנת שגם קריאתו תהיה על פי אותם עקרונות, ואכן הספר קל לקריאה ומהיר להבנה.

להלן מפת הספר המתארת את עיקריו:

הספר כולל גם פרק על בדיקות שימושיות, שהושמט מכאן, היות וישנו ספר שלם ש Krug כתב בנדון (Rocket Surgery Made Easy- סיכום באתר).

סיכום זה מכיל את ההמלצות. למה? למה לא טוב אחרת? דוגמאות? לשם כך יש לקרוא את הספר במלואו.

קריאה מהנה!

עקרונות בסיס - עולם השימושיות

אם צריך לזכור מסר אחד מכל הספר, אזי זהו המסר: "מינימום מאמץ קוגניטיבי למשתמש".

זה לא באמת עניין רק של כמות לחיצות (קליקים). השאלה המרכזית היא כמה המשתמש צריך להשקיע מאמץ חשיבתי כדי להגיע למידע בו הוא חפץ. עדיפים שלושה קליקים על אחד, אם הקליק האחד מחייב חשיבה.

זכרו שאם קשה להשתמש במשהו, אנשים פשוט יעשו בו פחות שימוש.

 

עקרונות נוספים:

1.  היו עקביים ואחידים בדרך הצגת האתר, הפעולות והתכנים שבו.

2.  אפשרו הנגשה לבעלי צרכים מיוחדים.

3. אפשרו גישה לכל תוכן באתר באמצעות המקלדת (מעבר לאפשרות הגישה בעכבר).

4. כדאי לפתח תוך שימוש בתבניות (CSS Cascading Style Sheets).

 חזרה

מסכים וחלונות

לידיעה :

ü       סריקת הדף:  אנשים בדרך כלל סורקים דפים ולא באמת מתפנים לקרוא אותם (לפחות בשלב ראשון). דרך הסריקה מעניינת: המוח בוחן אם יש משהו שמעניין או מזכיר את מה שמחפשים או לחיץ. במידה ולא נמצא, לחיצה על כפתור ה "back" והתחלה מחדש.

חשבו כי המשתמשים יחפשו מילים וביטויים שמתאימים למשימה העומדת בפניהם ו/או מעניינים אותם.

ü       בחירת פעולה לביצוע: אנשים יטו לבחור, לאו דווקא את הבחירה המיטבית, אם כי את הבחירה הראשונה הסבירה.

ü       אנשים לא מפנים זמן לחשוב איך דברים עובדים. הם פשוט מנסים. למה?

כי לא מספיק חשוב להם להבין

כי אם מצאו משהו שעובד, ידבקו בו, גם אם בוא לא הדרך הנכונה להשגת המטרה (למשל- אנשים רבים מקישים כתובות URL שלמות ל GOOGLE באופן קבוע כי במוחם הוא מתערבב עם האינטרנט כולו).

ü       בגלל אופי האינטרנט, בניגוד למרחבים פיזיים, אנשים שנמצאים בדף מסוים באתר חסרים חוש כיוון; חסרים חוש גודל (לגבי האתר כולו); וחסרים חוש מיקום.

המלצות:

ü       תנו שם לכל דף. מקמו את השם במקום קבוע בראש הדף, באופן בולט. ודאו ששם הדף הוא אכן שם פעולת הבחירה שהובילה אליו.

ü       ודאו קיום סימון או breadcrumbs המלמדים/ מזכירים למשתמש היכן נמצא, ומסייעים גם הם בניווט. מקמו את ה breadcrumbs בראש הדף.

ü       תכנון היררכיית דף:

o        ככל שחשוב לכם יותר שהמשתמש יקרא את המידע, הוא אמור להיות גדול ובולט יותר.

o        קבצו יחד (קרבה ויזואלית) מידע שקשור באופן לוגי.

o        קננו (nesting) בתוך מסגרות ומסגרות משנה מידע שהינו חלק ממידע אחר.

o        חלקו את הדף לאזורים שההפרדה ביניהם ברורה באופן ויזואלי ולוגי. מסייע למשתמש להתמקד במה שחשוב לו.

ü       לחיצות: כל דבר שצריך להיות לחיץ, ודאו שברור לכל משתמש מן השורה שאכן הוא לחיץ ללא בדיקה בפועל. ודאו שכפתורים נראים ככפתורים וקישורים אכן נראים כקישורים.

ü       סימולים: השתמשו תמיד באותו סימול לכפתורים ופעולות. אל תגוונו.

ü       טאבים: שימושיים, ויזואליים וברורים. נותנים תחושת מרחב פיזי. בקיצור- מאד מומלצים.

ü       קונבנציות: היצמדו כמה שאפשר לקונבנציות מוכרות בעולם לגבי סימולים שונים. אל תנסו להיות מקוריים.

ü       רעש רקע: הימנעו מכל רקע שיוצר רעש ויזואלי.

חזרה

המלל

המלצות:

ü       מינימום. היפטרו מכל מילה שלא מוסיפה ערך. מקטין רעש; מדגיש את המלל שנשאר; ומאפשר למשתמש לראות יותר תוכן של הדף ללא גלילה.

רלוונטי בעיקר ל "happy talk" (הקדמות / ברוכים הבאים/..) ולהנחיות לביצוע (לא למאמרים).
אין צורך- ותרו או לפחות צמצמו.

ü       שמרו על עקביות מבחינת הניסוחים בהם אתם עושים שימוש.

ü    כפתורים / קישורים / הנחיות: בחרו מלל שמסביר את עצמו בפשטות, בכל מקום בו נדרשת החלטת משתמש. אל תנסו להיות שיווקיים או מתחכמים או בעלי שפה גבוהה!!

עדיפה כותרת של "חיפוש" מאשר "חיפוש מהיר". חיפוש רגיל מצפים שיהיה חיפוש מהיר.

ü       תמונות: הוסיפו מלל לכל תמונה. מסייע למשתמשים, ומסייע למנועי החיפוש.

 חזרה

דף הבית

המלצות:

ü       לוגו ומוטו (tagline):

o        חשוב שתהיה תזכורת של הלוגו בכל דפי האתר ולא רק בכניסה. מיקום עדיף- פינה ימנית עליונה (באנגלית- שמאלית עליונה).

o      לtagline טוב ערך שיווקי משמעותי. כדאי להשקיע בבחירתו. כדאי שיהיה ברור ומסביר (מידע); יכול להיות אישי ואפילו מתוחכם; כדאי שיציג בידול לבעלי האתר ותועלת למשתמשים; כדאי להשאיר לו מקום (מרחב פיזי) אך גם כאן- לא להגזים. אין להשתמש בחזון כ tagline; לא אפקטיבי.

o        ודאו תמיד כי יש אפשרות לחזור לדף הבית בקליק אחד.

ü       מרכז דף הבית:

o      דף הבית אמור לשקף לכל מי שמגיע, למה האתר משמש, מה ניתן לעשות בו, וכן למה כדאי להיות בו ולא באתרים אחרים.

o        מרכז דף הבית הינו אזור יקר ערך לכל בעלי העניין באתר, ולכן צריך לנהלו בחכמה.

o        מרכז דף הבית משותף לכל סוגי המשתמשים ולכן צריך לתכננו כך שכולם ימצאו אותו בעל ערך.

o        שימוש ב- pulldowns בדף הבית: היות והמרחב הפיזי בדף הבית מוגבל, יש נטייה לעשות בהם שימוש ב- pulldowns. יש לזכור שיש להם חסרונות שכן הם לא נצפים בסריקה ללא פעולה פרו-אקטיבית לפתיחתם; הם קשים לעריכה גרפית; והם לא כל כך נוחים לקריאה.

o        ודאו שאין מידע ישן, או מידע שנראה ישן.

o        היזהרו מעודף פרסום/ שיווק.

ü       חיפוש:

o        חלונית חיפוש: חסכו למשתמש צורך לבחור את סוג החיפוש. פשוט אפשרו להם לחפש, ודאגו אתם להציג מה שנכון.

o        תיחום חיפוש: עדיף שיהיה רק בדף תוצאות החיפוש, לאחר החיפוש הראשוני, ולא לפניו.

 

ü       ניווט:

o        חיפוש או ניווט: רוב האנשים יתחילו בניווט באתר לפני הפעלת חיפוש.

o        חשיבות הניווט גם לצורך הגעה, גם לצורך תחושת התמצאות וגם לצורך הבנת תמונת האתר ותכולתו.

o        רוב האנשים יתחילו לנווט באופן סדור דרך היררכיית התפריטים בדף הבית.

o        את סרגל הניווט נכון תכנן באשכולות: זיהוי דף הבית; אזורי תוכן; שירותים.

כל סרגל ניווט יכלול גם: אפשרות חזרה לדף הבית ואפשרות חיפוש.

o        השאירו את סרגל הניווט במקום קבוע ובנראות אחידה מכל דף (חריגות אפשריות יחידות: טפסים ודף הבית).

 חזרה

מאיפה מתחילים?
כמה טיפים סיכומיים שיכולים לשמש כנקודת התחלה לבדיקת אתר ושיפורו:

ü       חשבו מה הדברים העיקריים שאנשים מחפשים באתר וודאו שהם קלים ואינטואיטיביים להגעה.

חשבו על השאלות המרכזיות של המשתמשים- וענו עליהן.

ü       אל תסתירו מידע שהמשתמש ירצה לדעת (מחירים, זמני שירות, טלפונים עוד).

ü       חסכו למשתמש צעדים בכל מקום שאפשר.

ü       אפשרו הדפסה קלה וידידותית לכל תוכן הדף (גם אם חלקו מוסתר)

ü       אפשרו התאוששות קלה משגיאות בניווט/ פעולות

ü       כאשר אתם חושבים שאתם מטריחים את המשתמש יתר על המידה, ואין לכם ברירה אחרת (למשל- בקשת סיסמא נוספת לתת אזור תוכן)- התנצלו בפני המשתמש על הטרחה.

 

ותמיד ודאו שבכל דף ניתן לענות בקלות על השאלות להלן:

1.        מהו האתר?                     זיהוי אתר

2.        באיזה דף נמצאים?            שם דף

3.        מה הנושאים המרכזיים?      תפריט ניווט לאזורי תוכן

4.        מה האפשרויות לפעולה?     ניווט מקומי לדף / חלונית

5.        היכן אני ממוקם ביחס לאתר? סימון מקום / breadcrumbs

6.        איך ניתן לחפש?                חלונית חיפוש

 

וזכרו...יש הרבה עניין של טעם ויש מגוון משתמשים. אתם לא משתמש ייצוגי, לא ברמת הנראות (טעם) ולא ברמת הרגלי השימוש (פונקציונאליות). אל תתכננו אתרים על סמך עצמכם בלבד.

 חזרה