מאמרים נוספים ברשת הידע:
בינה עסקית דו-כיוונית - Bidirectional Business Intelligence
מאת: גבי בן ציון

הבינה העסקית (BI) מסייעת לארגון לקבל החלטות טובות יותר. בין אם מדובר בהחלטה אסטרטגית, טקטית או תפעולית, השילוב בין המידע הנכון, בזמן הנכון ובפורמט הנכון הינו קריטי לקבלת החלטה נכונה.

דו כיווניות (Bidirecionality) הינה תנועה או פעולה, המתבצעת לרוב בשני כיוונים מנוגדים.

ארגונים קטנים כגדולים מתמודדים עם אתגרי הבינה העסקית, בארגונים קטנים השליטה בנתונים זמינה יותר אך ככל שארגון גדל נוצרים בו איי מידע, מומחים שומרים מידע בתיקיות האישיות ובקבצי Excel מקומיים. על אף ההשקעה האדירה של מחלקת IT בפיתוח תשתיות BI, האתגר האמיתי העומד בפניה הינו הענקת גישה לאותם איי מידע. אם בשעת ה"ש" – כשהמידע נדרש, מושקעים משאבים עקיפים לאחזור המידע (שליחת מייל למומחה תוכן, שיחת טלפון לבעלי העניין הרלוונטיים, שיטוט בתיקיות רשת למציאת הקובץ הנכון וכד'), כנראה שה - BI זורם לכיוון אחד בלבד.

בינה עסקית דו כיוונית הופכת את ה BI ליישום אינטראקטיבי בעזרת שילוב ה - BI במערכות התפעוליות והצגת נתונים למשתמשים תוך השימוש במערכת. התוצאה: המשתמש יכול לקבל החלטה על בסיס הנתונים ולבצע פעולות במערכת. כך נוצר מעין "מעגל סגור" המאפשר הפקת תובנות ממשתמשי הקצה לכדי תועלת לרווחת הארגון. ה BI הופך למעשה ל "BI כיווני" מאחר והוא מבוסס על נתונים המגיעים מהמערכות התפעוליות, ובאופן כמעט פרדוקסלי הוא מוחזר אליהן כדי להועיל גם שם בהבנה וקבלת ההחלטות טובה יותר.

ניקח לדוגמא מערכת תפעולית לניהול שרשרת אספקה בארגון (ERP), מנהל תחום המזהה בעיה בהתהוות יוכל באמצעות מערכת דו כיוונית יוכל לפעול בהתאם לנתונים תוך צריכת נתונים חדשים – כל זאת בלי לעבור למערכת אחרת. בעוד ב BI המסורתי, ביצוע פעולות יתאפשר ככל הנראה לאחר בדיקה ושימוש במערכות משלימות, בשילוב מנהלי המערכות, ועוד מיילים, שיחות ואף פגישות... כך שלמעשה התגובה והשינוי יתבצו רק לאחר מספר ימים. המניע העיקרי של ארגונים להשתמש בכלים חכמים לניהול שרשרת האספקה הוא להגדיל את מהירות התגובה של הארגון לשינויי הביקושים המהירים. מודל שרשרת האספקה דורש אינטגרטיביות רבה ורציפה של מערכות המידע ו"שקיפות"  כך ש BI דו כיווני הינו צעד בכיוון הנכון.

כח מניע נוסף לטובת הבינה העסקית הדו כיוונית הוא מערכות BI מבוססות WEB. במערכות אלו למשתמשים יש יכולת לבצע אינטראקציה עם ה - Data. במידה מסוימת, מערכות אלו דומות לאפליקציות רגילות המאפשרות עדכון על ידי המשתמש. למערכות WEB יתרון נוסף בכך שקל יותר להנגיש בהן את המידע למשתמש – הממשק ידידותי ומוכר ובימינו אף עובד אינו זר לדפדפן ה Webi.

יש שיגידו ששימוש במערכת דו כיוונית טומנת בחובה השפעות על אמינות וניקיון הנתונים, דאגה אמיתית במערכות פתוחות ולא מנוהלות. אולם המציאות מוכיחה לנו כי מערכות BI בימינו יודעות לבצע מידור הרשאות וביזור השליטה באופן הקובע מי צופה בנתונים ומי רשאי לעדכנם, וכן מאפשרות לייצר כללים הקובעים כיצד המידע משתנה בעת הצורך (בקרת עמיתים, בקרת מומחים, אישור מנהל וכד') - במטרה להגן על אמינות וניקיון המידע במערכת.

בינה עסקית דו כיוונית מציידת את העובד ביכולת קבלת החלטות איכותית ומבוססת בזמן אמת, אך בנוסף גם תורמת לתהליך קבלת החלטות ידידותי יותר, ומביאה לתחושת מוכנות ותחושת ערך מוסף לעובד עצמו. באופן עקיף ניתן לראות עלייה בשימוש במערכת מאחר ולמשתמש יש הבנה מעמיקה יותר ותחושת בעלות ואחריות על הנתונים, כך שבשורה התחתונה היעילות הארגונית משתפרת. מרבית הארגונים עובדים כיום במודל חד ממדי, סביב הרעיון של איסוף ואגירת נתונים >> הצגת הנתונים >> צריכת הנתונים. חסר הניסיון לאינטראקציה או עדכון הנתונים תוך כדי תנועה. עוצמת הבינה העסקית הדו כיוונית טמונה בהענקת השליטה למשתמש, ובכך מאפשרת התמודדות עם השונות ותדירות השינוי של המידע שאותו עובד הידע צריך לקלוט, לעבד ולבסוף לפעול בהתאם, ובמקרים מסוימים אף להשפיע על הנתונים במידת האפשר. זאת בניגוד למצב הרווח של צריכה וניתוח מידע בלבד.

ככל שהזמן עובר המגמה מתחילה להשתנות- יותר ארגונים בוחנים הטמעת מערכות BI לתוך המערכות התפעוליות, ומייצרים מצב של "מעגל סגור" ודו כיווניות של מערכות ה-BI.

מקורות:

Business Intelligence Vision

Bidirectional Business Intelligence: What You Need to Know

Bidirectional

Bidirectional Business Intelligence

שרשרת האספקה

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: