חווית משתמש טבעית - Natural User Experience
מאת: מירב בר שדה

ממשק משתמש טבעי, בניגוד לממשק משתמש אדם – מחשב, מתבסס על הדרכים הטבעיות והמקובלות בהן בני אדם מתקשרים זה עם זה ועם סביבתם ומתייחס לשימוש במחוות גוף, תנועה, הבעות פנים ומגע ליצירת חווית שליטה שלמה ומלאה בטכנולוגיה.

הודות לסטיב גו’בס ז"ל, שהצליח ליצור אצלנו את ההתמכרות לשליטה וניווט באמצעות האצבעות, התפתחה תעשייה שלמה של מסכי מגע קלים לשימוש המאפשרים שליטה בממשקים באמצעות הגוף שלנו.

היתרון המשמעותי של ממשק משתמש טבעי הוא ההתאמה לטווח גילאים רחב ביותר של המשתמשים. מדהים לראות עד כמה טבעי השימוש במסכי מגע למשתמשים מגיל שנה עד מאה.

דוגמא מצוינת לממשק משתמש טבעי המבוסס על תנועת גוף מלאה הוא קינקט (kinect) של מיקרוסופט (המבוסס על פיתוח ישראלי של חברת (PrimeSense. במייקרוסופט מצאו דרך להשאיר את הידיים ריקות ועדיין ליהנות ממשחק מהפכני הקורא את התנועות ושומע את הצלילים.

השליטה נעשית באמצעות מצלמה תלת ממדית הממוקמת בחלקה העליון של הטלוויזיה הקולטת את תנועות המשתמש ומסוגלת לפרש אותן לפעולות. בפועל, מדובר בממשק המזכיר את ממשק המגע המוכר לנו ממכשירי הסמארטפון והטאבלט, רק שהפעם במקום לגעת במסך אנו עומדים במרחק משמעותי ממנו.

מסתמן כי השינוי טכנולוגי הצפוי להתרחש בשנים הקרובות יאופיין במעבר מממשקים גרפיים לממשקים טבעיים. ממשקים אלו יהפכו ברבות השנים להיות חלק אינטגראלי מהסביבה בה פועל המשתמש.

 

מקורות:

http://www.newsgeek.co.il/

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3875824,00.html