"בינה עסקית- נתונים ומידע, אך גם ידע והבנה"
איך מתחילה שגרת יום העבודה של מנהל בעולם המכירות?
בבדיקת דוחות: שורות על גבי שורות שמפרטות באופן דקדקני את כמות המכירות, מי הסוכן שמכר, מה המוצר שנמכר, האם מדובר במכירה בשוק הפרטי או בשוק העסקי, באיזה איזור גיאוגרפי בוצעה המכירה, מה ההטבות הנוספות שניתנו במכירת המוצר ועוד ועוד...
אין ספק שהדוחות מספקים לו הרבה מספרים, נתונים ומידע; הרבה מאוד מידע.
ואכן, הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות כיום מאפשרות למנהלים בארגונים לקבל נתונים ומידע זמינים, מה שבהחלט יצר מהפכה בעולמות הניהול ובייחוד בעולמות ניהול המכירות.
אותו מנהל חרוץ שקרא ועבר על כל הדוח הארוך ביסודיות במשך שעה ארוכה, מה הוא הבין ? מה הוא יעשה עם כל המידע והנתונים האלו מחר ? בעוד שבוע ? בעוד חודש? מה זה בעצם אומר? התשובות לשאלות אלו בעצם נמצאות בעולם הבינה העסקית, ה - BI על פי Brian Canning מתייחס ל:
• תהליך שאוסף נתונים ומציג מידע תפעולי עדכני, תמציתי ושימושי.
• קבלת החלטות עסקיות טובות יותר באמצעות כל אותם נתונים ומידע שנאסף בארגון.
• יכולת להגיב על מגמות והזדמנויות בשוק.
למעשה, אין הרבה שוני בין צבירת מידע ונתונים רבים לבין העדר נתונים ומידע.
בינה עסקית הינה שימושית רק אם ניתן לפעול לפיה. רק אם ניתן לראות את היער בין כל העצים.
נחזור לרגע למנהל שלנו.
איזה החלטה עסקית הוא יכול לקבל לאחר שסרק את הדוח ? האם הוא יכול להסיק מהנתונים שכרגע יש ביקוש רב יותר למוצר מסוים יותר ממוצר אחר? האם הוא יודע איזה "מוצר" לקדם (ושאכן קיים במלאי החברה באותו רגע)? האם הוא יכול להגיב בזמן אמת על ירידה במכירות באזור הצפון בגלל מבצע נקודתי של החברה המתחרה?
לפני שיתעמק במה שהנתונים המונחים לפניו יכולים או לא יכולים לייצג קודם כל חשובה ההבנה: מי הלקוחות שלו ומה הצורך שלהם? מה היכולת של הארגון להתמודד עם האתגרים במענה על צרכי הלקוח? מה סדר העדיפויות הניהולי בארגון?
בינה עסקית הוא תהליך של איסוף מסיבי של נתונים בחברה (אינטראקציות עם לקוחות וסקרים,מצב המלאי, כוח אדם, דוחות פיננסים) במטרה לקבל את ההחלטות האסטרטגיות הטובות ביותר על בסיס המידע הטוב ביותר הזמין בארגון יחד עם היכולות להגיב ב"זמן אמת".
בינה עסקית היא מעל הכול ידע והבנה, ולא רק נתונים.
מקור:
http://motorage.search-autoparts.com/motorage/article/articleDetail.jsp?id=705643&pageID=1