מאמרים נוספים ברשת הידע:
בינה עסקית
מאת: לירון ריגל

BI מסורתי עוסק בתהליך הפיכת מידע לידע שימושי בר-פעולה המוביל לקבלת ההחלטות הרווחיות והנכונות ביותר לארגון בזמן נתון.
כדי שהנתונים יהיו מדויקים ועדכניים, נוהגים רוב הארגונים להביאם לסביבה אינטגרטיבית (מחסן נתונים) ולהפקיד את תכנון הדו"חות והכנתם בידי אנליסטים מומחים.
באופן טבעי, העברת המידע, ולא פחות תכנון הדו"חות  והפקתם בידי האנליסטים יוצרת צוואי בקבוק; עובדים הופכים תלויים בדוחות ובתוצרי המידע של האנליסטים- ובסביבה העסקית שבה זמן=כסף, הדבר יכול להביא לפספוס של הזדמנויות עסקיות ולאיבוד רווחיות.
אחד מן הפתרונות המוצעים לבעיה זו היא הרחבת הנגישות של תוצרי כלי BI תוך התאמתם למשתמשים ה"לא-מומחים" בכל רמות הארגון.

BI בשירות עצמי


יתרונות בהנגשת BI להמונים:

  1. העצמת העובד עם תובנות עסקיות
    הנגשת מידע עסקי רלוונטי לעובד יעודד קבלת החלטות עסקיות "חכמות" ו"טובות" יותר.
    הנגשת מידע לשימוש אישי יאפשר לכלל המשתמשים לקבל, לגשת, לחקור לנתח וכן לשתף מידע קריטי בכדי להגיע לתוצאות עסקיות טובות יותר.שימוש אישי במידע יפחית את התלות באנשיIT  ובאנליסטים ויאפשר לאלו להתפנות לפרויקטים בעלי ערך מוסף רב יותר לארגון. הפצת כלים המאפשרים ויזואליה נוחה של מידע, הפשטתו וניתוחו כגון דוחות אקסל,טבלאות PIVOT  ,המאפשרות להרכיב מידע ממקורות שונים על פי חתכים מותאמים אישית, יצירת לוחות מחוונים (dashboards) המותאמים אישית ועוד מספקים אפשרויות לקבל מידע BI אישי המעצים את העובד ואת טיב החלטותיו העסקיות.
  2. שיפור האפקטיביות של הארגון
    עובדים בעלי גישה למידע יוכלו לשתף אותו לאורך הארגון, ללמד וללמוד מעמיתים לגבי הדרכים לקבלת החלטות עסקיות אפקטיביות וטובות יותר, זאת באמצעות שימוש בכלים כגון:הקמת אזורי עבודה משותפים, יצירת "ענני תגים" למסמכים,קבלת התראות לגבי מידע חדש או כזה שעודכן ועוד.

האתגר- כלי BI מסורתיים והנגשתם להמונים

 

כלי ה- BI   המסורתיים משרתים את צרכיהם של אנליסטים ושל מנהלים והם נבנו במטרה לשרת אוכלוסיה זו, הם עמוסים במידע ומעמידים אתגר בפני המשתמש הלא מומחה בפענוח של אותו מידע.
הדבר מוליד שני מגבלות בהנגשת כלים אלו לתפוצה נרחבת יותר בארגון:

  1. כלי BI מסורתיים מורכבים מדי לשימוש נרחב ודורשים ידע מוקדם בכדי לדעת כיצד למצוא בהם מידע.
  2.  הם דורשים ידע מוקדם בכדי להפיק תובנות מן הנתונים שנמצאו.

בכדי שכלי BI יוכלו להיות בשימוש נרחב בחברה יש צורך בשינוי מובנה בשלושה היבטים:

  1. יצירת מאגר הבנוי בשפה "טבעית" שתובן למשתמשים הלא מומחים.
  2.  יצירת נגישות מהירה אל המידע.
  3. הגדלת הגישה אל כלל המידע המופק בכלי ה- BI.

הנגשת מידע באמצעות תיבות חיפוש מורכבות


אחד מן הכלים המאפשרים נגישות רחבה למידע הקיים במערכות BI הוא יצירת מנוע חיפוש המחבר בין השפה ה"טבעית" של העובד לבין תוצרי המידע הקיים בדוחות הBI-.
שימוש בתיבת חיפוש הוא דבר מוכר הידוע לכולם מחיפוש ברשת. בתיבת חיפוש מורכבת המשתמש יוכל להעלות שאילות מורכבות לקבלת מידע המותאם אישית ; כגון חיפוש מוצלב של :"הכנסות ברבעון הנוכחי עבור תוצרים" ו "השווה הכנסות אלו להכנסות מרבעון אשתקד" או צמצום נוסף  על ידי צירוף המילים "רק בישראל".., את התוצאות יוכל המשתמש לבקש לקבל בתרשים, בתיבת אקסל ובתצוגות שונות שיקלו על הבנת הנתונים, כך שכל אחד בחברה יכול להעלות שאלות ולקבל בחזרה תשובות תוך שניות.
בפיתרון זה הגישה אל מידע BI נעשית נגישה לכולם בצורה קלה ופשוטה להבנה ואינה מצריכה  הכשרה קודמת בהבנת מבני נתונים.
המשתמש יוכל לעשות שימוש נרחב במידע: לשמור אותו, לשתף אותו עם עמיתיו,לבקש הפקת דוח דומה בזמן מוקצב  או לפרסם אותו במאגר לשימוש עתידי.בצורה זו עובדים בכל הרמות הארגוניות יכולים לקבל גישה אל מידע עסקי בצורה נוחה ומהירה, הם יכולים להגיב במהירות רבה יותר וכך להעלות את תרומתם האישית לארגון ולהגביר את היעילות הארגונית למען הגדלת רווחיות.
עם היתרונות ישנם גם סיכונים שיש להביא בחשבון בעת פתיחת השימוש במידע לכלל הארגון, עובדים יכולים להוריד מידע לא נכון לדוחת האקסל שלהם,או לא להבין נכונה את הרלוונטיות של המידע.על חברות אם כן, לוודא כי העובדים מבינים את איך עובדות האפליקציות שבשימוש BI כדי להימנע מיצירת שאילות מוטעות שיכולות להוביל למידע שלא יובן כהלכה.

בכדי ליצור שימוש נרחב "נכון" של כלי BI יש לאפשר:

  1. פיתוח של כלי אבטחה מתאימים לשמירה על בטיחות המידע ושלומותו.
  2. להסביר לעובדים לא רק איך למצוא מידע אלא גם איך לנתח ולעשות בו שימוש מושכל.
  3. לספק גישה אל הנתונים רק אל אותם העובדים שירוויחו מן הגישה.
  4. לבצע הערכות על תוצרי המידע של כלי BI בכדי להבטיח כי עובדים שאינם סטטיסטיקאים  יוכלו להפיק ממנו את המרב


השורה התחתונה: ההתפתחות הטכנולוגית הקשורה בחיפוש ובענני תגיות מאפשרת כיום הנגשת הבינה העסקית ליותר עובדים, עם פחות הכשרה. ישנם מספר אתגרים הניצבים לפתחנו בבואנו ליישם תפיסה חדשה זו, אולם לא מדובר באתגרים חדשים מסוג שעוד לא הכרנו בארגון. הדבר בהחלט אפשרי, וכפי הנראה- גם מאד כדאי. החוכמה, כפי שלמדנו, היא בקרב ההמונים, ויש כאן גם תהליך של ייעול, אך לא פחות, אפשרות להישגים נוספים וניצול הזדמנויות שכיום, יתכן ומתפספס. כדאי!

 


מקורות:
1."Delivering Useful BI Tools for the Masses
http://www.busmanagement.com/article/Delivering-Useful-BI-Tools-for-the-Masses/

2. Enabling Business Intelligence for Everyone":

http://www.google.co.il/#hl=iw&site=&q=bi+for+everyone&oq=bi+for+everyone&aq=f&aqi=g-vL2&aql=&gs_sm=3&gs_upl=1047l6062l0l6218l15l15l0l6l6l0l141l1110l0.9l9l0&fp=1&biw=1093&bih=468&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: