אוצרות - Curation

Curation או אוצרות, מוגדר כפעולה אנושית לאיסוף, איגוד וסידור של מידע המתקבל בתוצאות חיפוש של מנוע חיפוש.

במבט לאחור, קשה להאמין שעד לפני שנים ספורות היו מי שעסקו בשאלה כיצד יוכלו מנועי החיפוש להגיע למידע רב ככל האפשר.

חיפוש שהניב מספר תוצאות מועט היה סיוטם של האנשים מאחורי מנועי החיפוש.

אבל כל זה כבר היסטוריה...

האתגר המרכזי שאנו, כמשתמשים של מנועי חיפוש, נתקלים בו היום, הוא הצפה של תוצאות חיפוש.


לעתים, כמות התוצאות המתקבלת כאשר אנו מקישים בקשה במנוע החיפוש, גורמת לנו, כמשתמשים, תחושה שאנו הולכים לאיבוד ביער אינסופי, ללא מיקוד וללא דיוק, כאשר מידע חלקי, פרסומות ותוצאות לא רלוונטיות מציפות אותנו מכל עבר.

היום אנו יודעים שעל מנת לקבל מידע מלא, מקיף ומדויק על נושא מסוים, עלינו לקחת נשימה עמוקה ולחפש את האתרים הרלוונטיים לנו, להכנס למספר רב יחסית של אתרים ומשם לדלות את המידע הנחוץ לנו.

בעקבות אתגר זה החלו, לאחרונה לצוץ בלוגים של אנשים פרטיים אשר מלקטים, אוספים ומנגישים באופן ידני את הקישורים לאתרים הרלוונטיים ביותר לנושא מסוים. למשל, בלוג על אמנות פלסטית צרפתית, יאפשר לקוראיו לקבל מידע מקיף על הנושא על ידי הפניות לאתרים רלוונטיים, סרטוני יו-טיוב, ערכים בויקיפדיה, דפי פייסבוק וכו' ובכך יחסוך מהקורא את הצורך לנבור במאות תוצאות חיפוש ולדלות מהם את עיקרי הדברים.

אתרים רבים ממליצים היום לכותבי בלוגים ולעורכי תוכן להוסיף אוצרות לבלוג על מנת לעלות את ערכו.
כמו ברשת האינטרנט החיצונית, גם בתוך ארגונים האתגר של מידע שלם, מדויק ורלוונטי החל לצוף לאחרונה. אחרי שבשנה, שנתיים האחרונות רבים מן הארגונים הטמיעו במערכות שלהם מנועי חיפוש מתקדמים וקיוו שבכך טמונות התשובות כולן וככל שהמודעות להזנת התכנים למערכות עלתה, החל לצוץ קושי מסוג שונה - שאילתת חיפוש מציפה תוצאות חיפוש רבות ומגוונות שלמשתמש הפשוט אין שום דרך להבחין מי מתוכן היא הרלוונטית ביותר או תהיה זו שתאפשר לו לקבל את נקודת הריאות הנכונה ביותר מבחינתו.

תארו לעצמכם עובד בבנק המנסה לקבל מידע מקיף ומדויק על נושא "ניירות ערך". הוא מקיש את צמד המילים הללו במנוע החיפוש הארגוני ומקבל עשרות רבות של מסמכים המכילים בכותרתם את צמד המילים "ניירות ערך". בנוסף הוא יכול לראות נהלים הקשורים בתחום וטפסים שיועץ לניירות ערך משתמש בהם תדיר וכן גישה לקהילת יועצים לניירות ערך. אבל מאיפה להתחיל? מה מתוצאות החיפוש יתן לו להבין את התחום באופן כללי? מה מתוך המסמכים הרבים רלוונטי אליו כעובד סניף? אילו מתוך כל התוצאות הם פריטים שנכתבו בזמן האחרון ומה המשמעותיים ביותר?

אלו בדיוק הדילמות שה Curation מתמודד איתם. אין צורך שמומחה תוכן יכתוב מגילות שלמות על הנושא (מגילות אלו גם יצטרכו להתעדכן כל פעם שחל שינוי בתחום), כל הנדרש מהאוצר הוא לאגד לעמוד אחד את הקישורים המשמעותיים והרלוונטיים ביותר בתחום, יגדיל לעשות אם עמוד אוצרות שכזה יראה שונה לעובד סניף, עובד מטה או יועץ לניירות ערך.

החשיבות של הנושא הולכת וגוברת לאחרונה. בתי תוכנה רבים מתחילים להציע כלי אוצרות לארגונים במטרה לשלבם עם מנועי החיפוש.

כל מי שעוסק בניהול ידע יכול לחוש בצורך המתגבר וגם אני, באופן אישי מברכת על המתודולוגיה החדשה, שהיא לדעתי, בבחינת מורה נבוכים.