Social Business Intelligence- בינה עסקית חברתית

בינה עסקית חברתית
בינה עסקית חברתית בהמשך לבינה עסקית 2.0, משקפת מגמה של השנים האחרונות - חיפוש ואיתור מידע במדיות השיתוף החברתיות כדוגמת פייסבוק, טוויטר, בלוגים, פורומים ועוד, לשם רווח עסקי.

התפתחות האינטרנט הביאה עימה דרך חדשה להתעדכן בנעשה. המעבר מדפי מידע סטאטיים (WEB 1.0) לדפי מידע שיתופיים, אינטראקטיביים (WEB 2.0), יצר את האפשרות  לתקשר, לשתף ולחוות דעה בצורה ייחודית וחדשה.
באם בינה עסקית "מסורתית" עוסקת באיסוף מידע ממקורות כגון דוחות מחקר, סקרי דעת קהל, ניתוחי שוק ועוד, בינה עסקית חברתית עוסקת בניתוח מגמות חברתיות וצרכניות כפי שהן באות לידי ביטוי במדיות החברתיות, תיוגו, ניתוחו והכנסתו ל-  data warehouse  ארגוני לשימוש מושכל בתוך הארגון. תחקיר חברתי ממדיות WEB 2.0 מאפשר לא רק לקבל נתונים על מכירות המוצר אלא להבין לעומק את התהליך "מאחורי הקלעים" את ה- "למה" מוצר כזה או אחר נרכש או לא נרכש.
מקורות המידע המופיעים על גבי פלטפורמות WEB 2.0 מעניקים נקודות מבט חדשות הנוגעות ללקוחות החברה  כגון: דעות על מוצרים, מוניטין החברה בשוק, ומגמות אופנתיות חדשות. בינה עסקית חברתית מאפשרת ליצור פרופיל מלא על הלקוח וכן לעקוב אחר היסטוריית התפתחות העדפותיו ובהתאם ליצור תשקיף של מגמות ואופנות עתידיות בכדי להגיע להחלטות עסקיות טובות ומותאמות יותר עבור קהל היעד של החברה.


מערכות תומכות Social BI:
מידע חברתי הוא לרוב חסר אחידות, מגיע ממקורות רבים ובכדי להגיע ללב ליבו יש לפשוט אותו ממרכיבים זניחים המהווים "רעש" לרעיון המרכזי. כמענה לבעיה זו נוצרו מערכות בינה המאפשרות לחברות לערוך אינטגרציה בין סוגי המידע השונים.
מערכות אלו מאפשרות לעקוב אחר מספר כניסות לדף החברה, מספר אזכורים למוצרי החברה  ברשתות חברתיות, מספר מעריצים של דף החברה בפייס בוק, כמות העוקבים אחר בלוג החברה או מי מטעמה, ומספר העוקבים אחר טוויטר החברה.
הרעיון המרכזי במערכות אלו הוא מציאת דפוס ומגמות בתוך בליל המידע המפוזר והלא אחיד שכן, איסוף המידע לכשעצמו אין בו די. בכדי להגיע לתובנות יש לחלק את המידע לקטגוריות ולחפש אחר דפוסים מרכזיים.
מערכות המודיעין העסקי עוזרות ביצירת ארכיון של מידע חברתי בעל מטה-דאתה המקל על חיפוש ומציאת המידע , כך שניתן לקבל מידע על פי חתך הזמן שהופיע (עכשווי לעומת היסטורי) ולנתח בצורה טובה יותר מגמות והתפתחויות.
הטמעת המידע החברתי עם מידע הקיים במערכות הבינה העסקית של החברה, מאפשר להתחקות בצורה טובה יותר אחר הסיבות להצלחתו או לכישלונו של מוצר או מותג.


Social BI בשימוש העובדים:
שימוש נוסף בפלטפורמות המידע החברתי - אמצעי למינוף תהליכי עבודה פנים ארגונים בקרב העובדים.
מערכות בינה קיימות מאפשרות לעובדים להוסיף הערות, לסווג מידע, לציין את שימושו ואת יעילותו לעבודתם, וכן לשתף ממצאים אלו עם עובדים אחרים. הדבר מאפשר לעובד אחר, ממחלקה אחרת, להיעזר בהערות ובהנחיות של חברו לעבודה בכדי לחפש מידע שיתאים לו בצורה טובה יותר ולפיכך לשפר את תהליכי העבודה שלו.
השימוש ב"חוכמת ההמונים" בכדי לייצר שיתוף פעולה חוצה מחלקות , מסייע לעובדים להגיע למידע המותאם ביותר והעונה בצורה המלאה ביותר לדרישות החיפוש.

 

מתוך:

http://tdwi.org/articles/2011/05/11/integrating-social-media-and-bi.aspx