שגיאה נפוצה של גופי מחשוב וגופי ניהול ידע, הנה הניסיון להסתפק בפתרון ניהול ידע אחד. בדרך כלל נדרש פורטפוליו של מספר פתרונות ניהול ידע, כאשר כפי הנראה יהיה גם קשר ושילוב בין הפתרונות השונים.
את הפתרונות השונים מסווגים כותבי הספר לארבע קבוצות, שיש בהם שונים הן מבחינת אופי הידע (גלוי; סמוי) והן מבחינת רמת האינטראקציה האנושית.
פתרונות ניהול הידע:
קבוצה |
אופי הפתרונות |
פתרונות לדוגמא |
הערות/ טיפים |
לשימוש עצמי |
בעיקר ידע גלוי
אינטראקציה אנושית נמוכה |
פורטלים |
|
פורומים |
|
מפות מומחים |
|
כלי WEB2.0 |
|
לקחים |
מעבר מידע גלוי לידע סמוי
אינטראקציה אנושית קיימת |
AARs |
מסייע למניעת שגיאות חוזרות ולבניית תרבות שיתוף ידע. אפשר להניע הן מתהליכי ההפקה, והן מתהליכי השימוש החוזר.
גורם קריטי למימוש: שילוב בתהליכי העבודה. |
קהילות |
בעיקר ידע סמוי
בעיקר אינטראקציה אנושית |
קהילות ידע |
Killer application- מייצר את הקשרים המאפשרים תמיכה חברתית, התלהבות ותיקוף, ותוך שכך יוצר את השיתוף. יקום וייפול על בסיס המנהיגות של מובילי הקהילה. |
רשתות |
|
העברת תובנות |
ידע סמוי
אינטראקציה אנושית גבוהה |
צוותי העברת תובנות |
היכולת לזהות ולאמץ תובנות קיימות, היה ונשאר מקור חשוב למובילות עסקית.
כדאי להקים פתרון שכזה כאשר יש מקומות שונים בארגון להם פרקטיקות דומות או זהות; כאשר פרקטיקות אלו יציבות באופן יחסי ואינן משתנות תדיר; כאשר יש סיבה להאמין שניתן להעביר את הפרקטיקות בין המקומות השונים; כאשר ניתן למדוד הצלחה; כאשר התרבות הקיימת לא מהווה מכשול משמעותי מידי. |
סיוע עמיתים
|
כדי להחליט מהו אופי הפתרונות המתאים לצרכים, יש לתת את הדעת על הסוגיות הבאות:
1. אופי הידע הקריטי (גלוי או סמוי).
2. מהו אופי העברת הידע הנדרש (סמוי לסמוי; סמוי לגלוי; גלוי לגלוי; גלוי לסמוי).
3. טבע משתמשי הידע (עובדי קו קדמי- מול לקוחות; עובדי ידע back office).
4. אופי היחסים בין האנשים שצריכים לשתף ידע; קיום רשת ארגונית מקדמית בארגון.
5. מאפיינים של העובדים המשפיעים על זרימת הידע (תרבויות; ניסיון בשיתוף; וכו').
6. האפשרות למנף כלים קיימים; חלופות.
7. משאבים קיימים (לרבות משאבים ניהוליים).
8. אופי העיסוק בניהול ידע: מענה למשבר או פתרון ארוך טווח.
9. תפוקות נדרשות; מסגרת זמן נתונה; שיפורים עסקיות מדידים אפשריים.
טיפים לבחירת הכלים:
1. לפני שמתחילים- גיוס צוות מנהלים שיהיה שותף.
2. יכולת שדרוג של הכלי; יכולת שכפול.
3. שריון משאבים לפעילות הן כלל ארגונית והן מקומית כדי להניע, להטמיע ולשמר.
4. יצירת כגאיות שימוש לכל אחד מהכלים.
5. הרצת פיילוטים; התנסות, למידה ושיפר.
6. גם אם ממומש באופן ראשוני רק מקומית- הרחבה ככל שניתן, היות ומשפיע על אסטרטגיית ניהול הידע הכלל ארגונית.
7. !! לא לרוץ אחרי הטכנולוגיה החדישה ביותר ו/או המושלמת. תמיד הכלי יעדכן וישתפר בהמשך.
8. ניתוח מקדים של חסמים בצד המוסר ובצד המקבל.
9. !! מיתוג הפתרון; הפיכתו להנאה ומשחק.
10. חיפוש הזדמנויות לשילוב בתהליכי עבודה; חיפוש תזמון מיטבי לצורך בלמידה.
11. לא להתחיל בפתרונות בקצה הקיצוני של ידע סמוי או ידע גלוי; עדיף במרכז.
ולא לשכוח: כל פתרון מחייב משילות, ניהול שינוי ומדידה.
במשך שנים רבות פתרונות ניהול ידע רבים עלו בתרועה גדולה, עם ציפיות והשקעת משאבים, אך התרסקו באותה עוצמה ממש. קל ליפול לפיתוי ולחשוב שפתרון מחשובי, מעצם היותו מוחשי, הנו פתרון ניהול הידע. כל פתרון ניהול ידע חייב להשתלב בתהליכי העבודה ולכלול גם היבטים רכים.
עם זאת, אל ליועצים ארגוניים להתפתות ולחשוב שרק אמצעים רכים מספקים (ניתן להיזכר בפעילות סביב הארגון הלומד). יש לשלב את ההיבטים הרכים יחד עם פתרונות המחשוב.
ראו גם: פתרונות מדיה חברתית