אתיקה בניהול ידע בכלי WEB 2.0


כפי שכבר הכרנו, WEB 2.0 הינו שם כללי לדפוסים של שימוש באינטרנט המאופיינים בעיקר בשיתוף מידע פעיל בין המשתמשים היוצר תוכן דינאמי.
אפליקציות כגון: רשתות חברתיות (Social networks), בלוגים (Blogs), פורומים, טוקבקים, וויקיפדיה ועוד, מאפשרים למשתמש הקצה לייצר בקלות תוכן נגיש בתפוצה כלל רשתית.
הופעת WEB 2.0 בארגונים מעניקה לעובד וללקוח כוח להשפיע על החברה העסקית באמצעות בלוגים, טוקבקים ורשתות חברתיות פנים וחוץ ארגוניות.
ארגונים רבים כיום נוקטים באסטרטגיה של שיתוף, שקיפות ופתיחות בתוך הארגון וכלפי חוץ.                 ללא ספק טכנולוגיית 0WEB 2. משרתת אסטרטגיה זו, אך האם ארגונים אכן מעוניינים למצוא עצמם בעמדה שכזו? לא בטוח...
אסטרטגיה של שקיפות ופתיחות מעלה סיכונים ועשויה לגבות מחיר יקר עבור הארגון כלפי חוץ: בהיבטים שונים הקשורים לרגולציה, נתונים כספיים מסווגים, ופנימה: ניצול לרעה של הרשת,  בצנעת הפרט, פגיעה בזכויות יוצרים ועוד. לכן, יש לעשות שימוש מושכל בכלי השיתוף העומדים לרשותנו.                                               
המלצתנו היא להגדיר את גבולות הפתיחות כאמנה או כקוד אתי לשימוש בטכנולוגיית WEB 2.0 .
הקוד האתי מאפשר להגדיר את גבולות הפתיחות מחדש ולהביא גבולות אלו לידי ביטוי במדיניות החברה, בנהליה, בתהליכי העבודה שלה, ובמידע המתפרסם באתרים פנימיים וחיצוניים.
בהתנהלות שוטפת לפי הקוד האתי יידעו העובדים כיצד להתנהל ברשת הפנימית והחיצונית - יהיה ברור מה מותר ומה אסור. יחד עם זאת, הגדרת גבולות הפתיחות מאפשרת יצירת אמון בפתיחות- לעובדים החוששים מפתיחות ברשת הפנימית, קוד אתי זה יהווה כלי להפגת חששות אלו.
על האמנה לכלול עקרונות כגון:

  שקיפות בזהות כעובד (מתי אנונימי, מתי מזדהה כעובד החברה)
  אחריות העובד הן כלפי הרשת, הן כלפי הארגון, הן כלפי יתר העבודה
  חיסיון מידע עסקי הנדרש בעת כתיבה ברשת
  שיפוט והפעלת שיקול דעת

לסיכום, בעולם של שיתוף ושקיפות בלתי מוגבלים חובתנו היא לתחום ולשמר את הפעילות העסקית  בגבולות אתיים ברורים, וזאת על מנת לאפשר לארגון לעמוד בערכים שונים כגון: כנות, הגינות, שקיפות, נאמנות, כבוד לזולת, התחשבות ומוסריות התורמים לבניית מערכת יחסים יציבה עם ספקים, לקוחות ובעלי עניין אחרים בקהילה.
מספר ארגונים בארץ, וביניהם בנק לאומי, כבר  מיישמים בהצלחה אתיקה ארגונית לניהול ידע.


המאמר מתבסס בחלקו על הספר: Open Leadership: How social technology can transform the way you lead, by Charlene Li