מאמרים נוספים ברשת הידע:
Scoreboard
מאת: טלי הלמן (תאריך פרסום: 01/12/2010)

לוחות המחוונים כבר חדרו עמוק לארגונים הגדולים בשוק והם מאפשרים למנהלי ועובדי הרגון קבלת החלטות מהירה ומדויקת יותר. על לוחות מחוונים כתבנו רבות. והיום,ברצוננו להכיר לכם אלמנט מעניין,שהולך וצובר תאוצה בתוך עולם לוחות המחוונים:

מתוך המגמה של ה-BI לקחת נתונים שקיימים במערכות המידע הארגוניות, לאחד, להבנות ולקשר במטרה לקבל נתון מזוקק ופשוט, נולד השימוש במה שקרוי Scoreboard. המונח לקוח מתוך עולם תחרויות הספורט, שם משמש "לוח התוצאות" להראות בכל רגע נתון את תוצאת המשחק. וכפי שקשה לנו לדמיין משחק כדורגל או טניס בו לא תופיע לנו, בכל זמן נתון, התוצאה הנוכחית, כך, יש הטוענים, שארגון לא יכול להרשות לעצמו להתנהל בלי לוח שכזה.
אז, אם כך, ההבדל העיקרי בין לוח המחוונים (Dashboard) ללוח התוצאות (Scoreboard), הינו שלוח התוצאות מציג בצורה חד-חד ערכית נתון מסוים ורק אותו. הוצאות מול הכנסות, כמות מכירות, זמן המתנת לקוחות,מספר מוצרים פגומים חודשי, מספר תאונות וכו'.
החלטה על הצגת נתון שכזה ב"פרונט" הארגוני, יש לה משמעויות רחבות היקף על גורמים רבים בתוך הארגון. מדובר באמירה ארגונית שישנו מדד מסוים או כיוון מסוים שהוא המרכזי לארגון. זהו ה-KPM
(Key performance measure) שאליו הארגון מתכוונן ולשם הוא צועד. זוהי החלטה משמעותית אשר מחייבת את העובדים, ההנהלה, הספקים והבעלים כאחד. לא עוד "גם ייעול, גם שירותיות, גם איכות וגם בטיחות" אלא מדד אחד עיקרי וקובע שעל-פיו מתכוונן הארגון כולו.
לכן, ההמלצה שלנו היא להשתמש בלוח תוצאות שכזה, דווקא כאשר ישנה החלטה ארגונית לשים דגש על כיוון מסוים שעד כה חשיבותו היתה שווה למדדים אחרים. לדוגמא, במוקד שירות טלפוני גדול החליטו להשקיע מאמצים רבים בכך שלא תהיה המתנה ארוכה של הלקוח על הקו עד המענה הטלפוני. מדד זה הובלט יותר מאשר רמת השירות או אורך השיחה שהיו עד כה המדדים המובילים, על מנת להטמיע את השינוי התפיסתי ולספק נתונים חיים ונושמים הוצבו לוחות תוצאות אלקטרוניים על הקירות, שעליהם התנוסס נתון אחד והוא זמן ההמתנה לשיחות. צבעו של הנתון התחלף מירוק לכתום ולאדום על פי אורך ההמתנה.
לסיכום,בעוד לוח המחוונים נותן לנו תמונה רחבה על מצב הארגון בכל עת ואף מותאם לפי תפקיד ודרג, לוח התוצאות מתמקד בנתון עקרי אחד, שכל הארגון ,או חלקים רחבים ממנו, מחויבים כלפיו. לוח שכזה יוצר שיח ארגוני סביב המדד המוצא וגורם ל"באז" ארגוני- אם לשם פניכם מועדות, ממליצים בחום לשקול שימוש בלוח תוצאות.
 
מאמרים נוספים ברשת הידע: