על תגיות ועננים
מאת: ענת קצנלבוגן

על תגיות ועננים


המונח "תגית" מתייחס למילת מפתח או מושג המוצמדים לפריט מידע כגון מסמך, תמונה, קובץ אודיו/וידאו וכו'. התגית, למעשה, מסייעת לתאר את המידע שנמצא בפריט ומאפשרת לו להישלף בצורה מדויקת יותר בתוצאות החיפוש. עובדה זו שימושית במיוחד עבור קבצי תמונות, וידאו ואודיו שאינם מכילים טקסט ועל כן, יותר קשים לאיתור בחיפוש.
יתרון נוסף בשימוש בתגיות הוא באפשרות לאיתור מהיר של מידע שאינו נמצא תחת מבנה היררכי של עץ נושאים.

ישנן 3 דרכים עיקריות ליצירת תגיות-
1. הוספת מילות התיוג מתוך רשימה סגורה של מילות מפתח
2. הוספת מילות תיוג עצמאיות על ידי המשתמשים -  דרך זו אופיינית בעיקר בתיוג באתרי אינטרנט מסוג Web2. מדובר בתופעה הנקראת "פולקסונומיה", בה התיוג נעשה על ידי המשתמשים במידע, והשפה בה נעשה התיוג היא שפת המשתמשים ולא שפת מומחי הידע (בניגוד לטקסונומיה  המשמשת ככלי מדעי לסיווג מידע).
הפולקסונומיה נותנת הרבה כוח בידי המשתמש ומקלה עליו בתהליכי איתור המידע בכך שהיא יוצרת מנגנון קטלוג עצמי ועצמאי של המידע. חסרונה הגדול של השיטה נעוץ גם ביתרונה, שכן, אם המשתמשים לא מתייגים נכון את המידע (לדוגמא, מתייגים בשגיאות כתיב), עלול להיווצר "רעש" במערכת, הגורם לקושי באיתור המידע הרלוונטי.
3. תיוג אוטומטי-  כאשר המערכת מתייגת באמצעות מנגנון אלגוריתמי את התוכן של פריט הידע

אחת הדרכים הנפוצות ביותר בשימוש בתגיות היא השימוש בענן תגיות. ענן התגיות הינו אוסף תגיות הקשור למאגר או לאתר מסוים, שחלק מן המילים בו מופיעות בצורה מודגשת וגדולה יותר.  בכך מסייע לנו הענן להבחין בנושאים העיקריים הנמצאים במאגר אות באתר. הקלקה על אחת מהתגיות בענן תוביל אותנו לכל התכנים הרלוונטיים לתגית.

ישנם 3 סוגים עיקריים של ענני תגיות-
1. ענן הקשור לרמת הפופולאריות של השימוש בתגיות - בסוג זה של ענן, גודל הפונט של התגיות מרמז על רמת הפופולאריות של השימוש בתגית – ככל שהפונט גדול יותר, התגית פופולארית יותר.
2. ענן  הקשור למספר התכנים הקשורים לתגית- בסוג זה של ענן, גודל הפונט מרמז על מספר התכנים הקשורים לתגית. ככל שהתגית מכילה תחתיה יותר תכנים כך הפונט שלה גדול יותר.
3. ענן קטגוריות-  בסוג זה של ענן, התגיות מייצגות קטגוריות. גודל הפונט מייצג את מספר תתי הקטגוריות או את מספר התכנים באותה קטגוריה.

תפיסות הקשורות לתצוגת הענן-
נמצא כי המשתמשים יותר סורקים את התגיות מאשר קוראים אותן, ותגיות המוצגות בפונטים גדולים, מושכות את המשתמשים יותר מאשר התגיות הקטנות. גם התגיות הנמצאות במרכז הענן, הן תופסות יותר את עין המשתמשים מאשר התגיות הנמצאות בקצוות. 
בנוסף, נמצא בתגיות בעברית, כי תגיות בצד הימני העליון מושכות יותר את תשומת לב המשתמשים.

באופן עקרוני, ניתן לארגן את התגיות בכל צורה שתעלה על רוחנו- לפי סדר אלפביתי, בסדר רנדומאלי, ארגון תגיות ממשפחה קרובה זו ליד זו ועוד.

מלבד ייצוג של נושאי האתר, הענן גם יכול לסייע במיקוד תוצאות החיפוש. לדוגמא, אם אנו מבצעים חיפוש על מילה מסוימת, בנוסף לתוצאות החיפוש, מתקבל ענן תגיות שהתגיות בו עשויות למקד עוד יותר את תוצאות החיפוש.

תיוג וענני תיוג בעולם הארגוני
השימוש בתיוג ובענני תגיות הולך ונהיה נפוץ יותר ויותר גם בארגונים, שכן, גם בארגונים מסייעת שיטה זו לאיתור מהיר ומדויק יותר של המידע.
אך כאשר הארגון מחליט ליישם את התיוג עליו להחליט תחילה, האם לאפשר שימוש בתיוג בשפה החופשית, שכן, הדבר עלול להשפיע על השפה הארגונית.
בנוסף, על הארגון להחליט מי רשאי לתייג את המסמך- האם כל משתמש או רק הבעלים של פריט המידע. 

לסיכום , התיוג של פריטי מידע בין אם הוא נעשה על ידי משתמשים באופן חופשי ובין אם נעשה באופן מובנה או אוטומטי, מסייע למשתמשים לאתר בקלות יתרה את פריטי המידע המבוקשים על ידם, גם אם אינם מאורגנים דיים וגם אם הם מכילים תוכן טקסטואלי. ענן התגיות מספק לנו דרך ויזואלית וידידותית לניווט בין התגיות והנושאים באתר/מערכת/מאגר, ומסייע למקד אותנו לפריטים הרצויים הן עבור המשתמשים בארגונים והן עבור המשתמשים באינטרנט הפתוח.