מאמרים נוספים ברשת הידע:
KATA- שגרה משתבחת
מאת: דודי רוזנטל

Kata – שגרה משתבחת

 

Kata הינו מושג נוסף המגיע מתרבות המזרח ומשמעותו "הדרך בה מתנהל ארגון". Kata בא לתאר תהליך של התחדשות והשתבחות כחלק משגרת העשייה של הארגון. תהליך זה כולל שלושה שלבים:

 

§         Learn (Shu) – למידה על פי תבנית מסוימת והפנמתה: דרך התנסות וידע קיים הארגון מגבש לעצמו התנהלות עסקית ומוציא אותה לפועל בעזרת תהליכי עבודה, נהלים והחלטות ניהוליות.

§         Break (Ha) – שבירת התבנית: לאחר ההפנמה של העקרונות הבסיסיים שהניבו שגרה עסקית, על הארגון לא לקפוא על שמריו. עליו לפרוץ את התבנית ולחפש דרכי התנהלות מגוונות וטובות יותר אשר יובילו ליתרון תחרותי. ביסוס התנהלות עסקית ראשונית מאפשרת חשיבה יצירתית וחדשנית אשר שוברת את התבנית ומטייבת אותה.

§         Create (Ri) – יצירת תבנית חדשה ומשופרת: ההתנהלות העסקית החדשה משמרת את ערכי הליבה ונצמדת למטרות ארוכות הטווח של הארגון אך משבחת את "האיך", הדרך בה הארגון בוחר להגשים מטרות אלה.

 

אמות המידה של kata נובעים מאופי הארגון ואינם אבסולוטיים. נראה ש kata מייצגת שגרה אידילית של ארגון, הנובעת מקריטריונים שהוא עצמו מציב. דוגמא טובה להתנהלות ארגונית שכזו הינה התפיסה הניהולית של חברת טויוטה. החברה הצליחה לשלב בין ידע גלוי וסמוי ולהטמיעו בקרב עובדיה, היא קובעת יעדים שאפתניים ובכך לא מתפשרת בהצלחות זמניות ובעיקר משקיעה משאבים ללמוד ולהבין את הפוטנציאל הגלום בחברה ובעובדיה בעזרת השוואות פנים וחוץ ארגוניות.

 

 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: