איתור מידע
איתור מידע דרך רשתות הידע הנה משימה חשובה ומשמעותית של העובדים.
איתור מידע אינה טריוויאלי ויש להבין את משמעות ודפוסי החיפוש ואי- החיפוש:
1. עלות חיפוש המידע ברשתות ידע ארגוניות לעיתים כה גבוה (או לפחות נתפס ככזה) שאנשים מעדיפים לחפש את הידע מחוץ לארגון.
2. לא תמיד אנשים מוכנים להודות בחסר הידע שלהם (בעיות אגו ובעיות סטטוס), אפילו אל מול עמיתים, במיוחד כאשר פחות מכירים חברתית, או כאשר חוששים שהעברת המידע אינה דו כיונית.
3. אנשים מרגישים מוטיבציה לחפש מידע, כאשר הם יודעים שהוא חסר להם, וברור להם שהמידע החסר חשוב להבנתם.
4. בכל ארגון קיימים "אוכלי חינם" (free riders) המבקשים לקבל ולא לתרום לרשתות הידע. במידה וכמות זו הופכת משמעותית, לא תצלח רשת הידע להתקיים. פורטלים רבים נכשלו בארגונים מסיבה זו.
5. דמוגרפיה משפיעה מאד על הרשתות הפורמאליות והא-פורמאליות שבארגון. התברר למשל, שנשים וגברים אינם מעורבים כמעט ברשתות התקשור של מרעיהם מהמין ההפוך.
6. עובדים שלא ברורה להם הגדרת תפקידם, באופן נהיר דיו, תפקודם המקצועי מורע, ורצונם להיות שותפים ברשתות ידע קטנה. אגב, עובדים אלו נוטים לתקשר יותר, עם עובדים הנמצאים בסטטוס דומה.
7. ישנו מתאם חיובי בין מעורבות ברשתות ידע ותחושת מחויבות ארגונית. אגב, שתי נקודות מעניינות:
8. עובדים המחויבים לארגון ושותפים ברשתות ידע ארגוניות, שותפים פעמים רבות יותר גם ברשתות ידע חוץ ארגוניות.
9. עבור עובדים שהיו פחות מעורבים בתפקידם, שותפות ברשת ידע ארגונית העלתה את מחויבותם הארגונית.
10. לעיתים ישנה בורות אצל העובדים, או לפחות חוסר ידע מספק לקיום תפקידם באופן ראוי. הדבר יכול לנבוע מחוסר הכשרה; מחוסר מודעות לידע שקיים בארגון; מרצון להימנע מהידע (ארגונית או כיון שידרוש עוד עבודה); בגלל זיכרון מוגבל; ולעיתים, מתרבות ארגונית שאינה מתקשרת ידע ארגוני חשוב לעובדים.
11. אנשים נוטים להמשיך להשתמש במקורות מידע מהעבר, ולאו דווקא לחפש במקומות המתאימים ביותר.
12. הגורם המשמעותי ביותר לגבי בחירת מקורות מידע בהם יעשה העובד חיפוש הנה רמת נגישותו.
מומלץ:
1. לקחת בחשבון את יכולת הרכשת הידע ואיתורו בשיקולי גיוס.
2. ללמד ולהקנות כלים יעילים לחיפוש לעובדים, באמצעות הדרכות. לזכור שישנה שונות בין העובדים ביכולת החיפוש שלהם.
3. למצוא דרכים לפרסם מה כל אחד יודע, כדי שידעו למי לפנות, עבור אילו צרכים; להנגיש את מקורות המידע (המאגרים והאנשים), עד כמה שאפשר.
4. לתת לעובדים כלים להבין מהו מידע קריטי לעתיד הארגון ולכוון אותם בהתאם.
5. למצוא דרכים להעביר משובים לעובדים על ביצועיהם, אחד הנושאים היותר משמעותיים לגביהם עובדים מחפשים מידע. עובדים לעיתים יפעילו אסטרטגיות של שאלות לא ישירות, היעזרות בצד שלישי או בדיקת גבולות ולו רק להגיע למידע שהוא כה קריטי לתחושת הביטחון בעבודה.
6. להקטין עד כמה שניתן את כמות/ רמות המנהלים המשמשים כשוערים ומאשרים מידע חדש שאותר.
7. להבטיח מקורות מידע עם חפיפה חלקית, כדי שיהיה ניתן להצליב ולהשלים פרטים.
8. לזכור שעובדים ומנהלים מנסים להימנע ממידע וידע שמבחינתם בבחינת "חדשות רעות" או סותר את מה שידעו.
גורמים עיקריים המשפיעים על דרכי החיפוש למידע חדש:
1. קשרים חלשים.
2. מובילי דעה ברשתות: מסייעים גם להעברת הידע, אך גם ליצירת הסכמה על ידע.
3. נגישות לידע ולאנשים ברשתות המחזיקים בו. אגב, נגישות לאנשים משתפרת, כאשר יש ביניהם קרבה פיזית ולא רק וירטואלית.
4. דפוסי חיפוש ארגוניים.
5. ניסיון קודם מוצלח אל מול מקורות מידע (אנשים יטו לחפש מול מאגרים ואנשים שסייעו להם בעבר).
חזרה |