דף הבית - מה נשתנה?

דף הבית הוא "כרטיס הכניסה הראשון" לפורטל וקבלת הפנים הראשונה למשתמש, לכן לצורתו האסתטית כמו גם לתפקידו הפונקציונאלי משמעות רבה. בגיליון ספטמבר 2004 פרסמנו מאמר שנקרא "הקמת פורטל- כל התורה על רגל אחת" , שסקר את שלבי העבודה בהקמת פורטל ארגוני- אחד מהם עסק בתכנון דף הבית.

בזמנו הגדרנו את תפקידו של דף הבית כשילוב של פונקציונאליות ושיווק. פונקציונאליות הוגדרה כהנגשת המידע החשוב ביותר לעובד בכל כניסה לפורטל, שיווק הוגדר כיצירת מידע שיגרום למשתמש לרצות לצלול פנימה ולחזור בשנית. האם ההגדרות הללו עדיין תקפות בשנת 2010? אולי, ואולי לא. מה שבטוח הוא, שהעולם השתנה בשנים האחרונות וכך גם אנחנו. השינויים חלחלו לכל תחומי חיינו וניתן לזהותם בסגנון הלבוש שלנו, בטעמים, בסדרי העדיפויות שלנו ואף בשפה שבה אנו משתמשים. השינויים הללו לא פסחו על דף הבית, הגדרת תפקידו של דף הבית אמנם נותרה בעינה, אך מה שבעבר נתפס בעניינו כפונקציונאלי ושיווקי, נתפס היום אחרת. הגיעה העת לראות מה נשתנה.

במאמר זה אציע שלוש חלופות לדף הבית, כל אחת מהן מאפיינת "דור אחר" ומושפעת מרוח התקופה:

   1. הקלאסיקה: דף הבית המסורתי

   2. עמק הסיליקון: דף הבית ה"גוגלי"

   3. בחזרה לעתיד? דף הבית ה"אייפוני"

 

הקלאסיקה: דף הבית המסורתי
בדף הבית המסורתי מופיעות החלוניות ה"חשובות" ביותר למשתמש. לרוב מדובר במידע חדשותי, מסרים מההנהלה, לוח אירועים, ימי הולדת, כפתורים חמים ותפריט ניווט, המארגן את התכנים בפורטל תחת עץ תכנים מוכר וידוע למשתמש.
דף הבית המסורתי לרוב יהיה מועדף על האוכלוסייה הבוגרת יותר בארגון, המשתייכת לדור ה"בייבי בומרס". זהו הדור שנולד לאחר מלחמת העולם השנייה ונחשף לאמצעי התקשורת (טלוויזיה, טרנזיסטור) שהתפתחו מאוד בתקופה זו. החשיפה לאמצעי התקשורת יצרה בקרב אנשי דור ה"בייבי בומרס" רצון להתעדכן. ייתכן כי זו גם הסיבה להעדפתם את דף הבית המסורתי, הדומה במידה מסוימת לעמוד ראשי של עיתון חדשות שבו המידע "מוגש" לקורא ( לא פעם אף שמעתי ממנהלי פורטלים בארגונים, שהם מנהלים מעין מערכת עיתון סביב תחזוקת דף הבית).
היתרונות: בדף הבית המסורתי מוגש למשתמש מידע רלוונטי, שאולי אינו מודע אליו ולכן גם לא יחפש אותו. כמו כן, זהו אמצעי להעברת מסרים ארגוניים מההנהלה.
החסרונות: דף הבית לא פעם עמוס בפרטים וקיים קושי לתחזק אותו, כך שיהיה דינאמי ואטרקטיבי. כמו כן, לעיתים מעוצב באופן מיושן למדי.
המילה האחרונה בעיצוב המסורתי: נגישות!

 

עמק הסיליקון: דף הבית ה"גוגלי"
דף הבית ה"גוגלי" כולל למעשה חלון חיפוש בלבד או חלון חיפוש בתוספת מספר כפתורים חמים. כיום אנו רואים יותר ויותר אתרים, בהם דף הבית מעוצב באופן דומה לדף הבית של אתר חברת גוגל. מדובר בקו עיצוב מינימליסטי ונקי, המאפיין את העיצוב ה"הייטקי", ומושפע משינויים תרבותיים כוללים.
מי שהקים את חברת גוגל והכניס לחיינו את מנוע החיפוש, ומי שפיתח את תחום ההייטק היו אנשי "דור ה-X ", שנולדו בשנות ה-60-70. הם המשתמשים שיעדיפו את דף הבית ה"גוגלי", ומה שמאפיין אותם, בין השאר, זה התכליתיות. ייתכן כי זו גם הסיבה להעדפתם את דף הבית ה"גוגלי", שבו אין מידע ש"מוגש" למשתמש, אלא המשתמש מקבל רק את המידע בו הוא מעוניין על ידי שימוש במנוע החיפוש. היכולת לאתר מידע באמצעות מנוע חיפוש חוסכת את הצורך בארגון התכנים תחת עץ תכנים.
היתרונות: דף הבית ה"גוגלי" מפחית את העומס הקוגניטיבי מהמשתמש, וחוסך את הצורך בהשקעת משאבים בתחזוקת דף הבית ובארגון התכנים בפורטל.
החסרונות: דף בית "גוגלי" מצריך אפיון מדוקדק של מנוע חיפוש (מנוע חיפוש שאינו מאופיין דיו עשוי להוביל לאובדן מידע רלוונטי). כמו כן, קיים קושי לתייג ולבדל פריטי תוכן דומים, מה שעשוי להפחית את רמת הדיוק של החיפוש. מעבר לכך, שימוש במנוע חיפוש דורש מהמשתמש להיות אקטיבי, שלא כמו בדף הבית המסורתי, שבו המידע מוגש למשתמש באופן אינטואיטיבי ללא צורך בהשקעת מאמץ בחיפוש.  דף "גוגלי" אינו מיועד ל"עצלנים", שאם לא ימצאו את מבוקשם בחיפוש הראשון, יתייאשו ויחפשו פתרונות קלים (שלא בהכרח נמצאים בפורטל...).
מה באשר למסרים ארגוניים? אין להם מקום בדף ה"גוגלי" שכן לכאורה אינם "תכליתיים" בעיניי העובד. עם זאת, יש להם חשיבות רבה להנהלת הארגון (לבל נשכח שהפורטל עודנו אתר פנים ארגוני שהוקם על ידי ההנהלה). נוכל למצוא לכך פתרונות על ידי עצוב משולב (למשל, מסר מרכזי ומנוע חיפוש) או על ידי "הטמנת" המסרים ברמה השנייה של הפריטים.
המילה האחרונה בעיצוב ה"גוגלי": תכליתיות!

 


בחזרה לעתיד? דף הבית ה"אייפוני"
האם דף הבית ה"אייפוני" הוא הדבר הבא? ימים יגידו. דף הבית ה"אייפוני" כשמו כן הוא, הינו לוח אייקונים מעוצבים כדוגמת האייפון, כך שכל אייקון מייצג קטגוריה של פריטי תוכן. דף הבית ה"אייפוני" בעל מראה צבעוני, צעיר ורענן, אך נעים לעין ואינו עמוס יתר על המידה.
מי קהל היעד? סביר להניח שמי שיעדיף את דף הבית ה"אייפוני" יהיה הדור הצעיר בארגון, אנשי "דור ה-Y", ילידי שנות ה-90 -80, שנולדו עם ה"עכבר ביד". הם גם הצרכנים העיקריים של האייפונים הסלולאריים.
אומרים ש"הכל נשאר במשפחה" וניכר כי דף הבית ה"אייפוני" הוא הנכד והבן של הדף המסורתי והדף ה"גוגלי". כך למשל, על אף העיצוב החדשני, התכנים בדף ה"אייפוני" מאורגנים לפי קטגוריות מוכרות וידועות למשתמש, בדומה לדף המסורתי, באופן שהמשתמש לא צריך להשקיע מאמץ בחיפוש, האייקונים הם הגרסה הצעירה של תפריט הניווט. מצד שני, היעדר פריטי תוכן חדשותיים, שומר על המשתמש מ"עומס מידע" וחוסך את השקעת המשאבים בתחזוקת  דף הבית, בדומה לדף ה"גוגלי".
האם חזרנו אחורה או התקדמנו קדימה? יש הטוענים שההיסטוריה תמיד חוזרת...
דור ה-Y עוסק הרבה ביופי חיצוני, הוא מכוון לקבלת תמורה מקסימאלית ואינו אוהב להתאמץ, לא בכדי הדף ה"אייפוני" יפה, חסכוני ופונקציונאלי.
יתרונות: דף הבית ה"אייפוני" מעוצב בקו חדשני ונעים לעין, שאינו יוצר עומס קוגניטיבי על המשתמש.  הדף ה"אייפוני" מאפשר איתור תכנים אינטואיטיבי, וחוסך את הצורך בהשקעת משאבים לשם תחזוקה.
חסרונות: העיצוב ה"אייפוני" הוא סטאטי ועשוי "לשעמם" את המשתמשים בטווח הארוך. כמו כן, גם כאן כמו בדף הבית ה"גוגלי", חסרים מסרים ארגוניים.
המילה האחרונה בעיצוב ה"אייפוני": יופי!

 

לסיכום
לפני כ- 6 שנים דיברנו על תכנון דף הבית, היום אנחנו מדברים על עיצוב דף הבית.
השינוי הטרמינולוגי כשלעצמו מרמז על שינויים מהותיים בתחום הפורטל הארגוני ובעולם ניהול הידע בכלל.  שלוש החלופות שהוצעו במאמר הן תוצר של התמורות הבין דוריות, ואם לשפוט לפי קצב השינויים בעולם של היום, סביר שנפגוש בשנים הקרובות טרנדים עיצובים נוספים. 
אתם בוודאי תוהים איזו מבין שלוש החלופות היא העדיפה ביותר, התשובה לכך דווקא לא השתנתה לאורך השנים והיא: תלוי! הפורטל הארגוני ובראשו דף הבית, צריכים להתאים למטרות הארגון ולתרבות הארגונית הרווחת, לכן אין לכך תשובה חד משמעית. שלוש החלופות שהוצעו הן "אבי טיפוס" וניתן ליצור מהן עיצובים משולבים, על מנת למקסם את התועלות מדף הבית ואת ההתאמה למשתמשים.
חג שמח!


 

לקריאה נוספת: דור ה-Y, מאמר שפורסם בגיליון אוגוסט 2008