מאמרים נוספים ברשת הידע:
בינה עסקית בתחום שרשרת האספקה
מאת: סיון ערער-ראובן (תאריך פרסום: 01/12/2009)

 

מבוסס על מאמר בשם: "The case for business intelligence" מאת James A. Cooke

 

מחפשים דרך אחרת לשלוט בעלויות שרשרת האספקה של הארגון בתקופה כזו של כלכלה מאתגרת? הפתרון עשוי להיות תוכנות לבינה עסקית.

כלי בינה עסקית המשקפים תמצית של נתונים ממאגרי נתונים שונים ולאחר מכן מבצעים ניתוח של הנתונים, עשויים לעזור לארגונים לנהל את שרשרת האספקה, בכך שמציגים לארגון את המקומות בהם יש לבצע פעילות אשר תהווה את ההזדמנות הטובה ביותר לשיפור.

פתרונות לבינה עסקית אינם חדשים. למעשה הם נמצאים בסביבה כבר כשני עשורים. עם זאת, בעבר הם התמקדו קודם כל בתחומי השיווק, המכירות והכספים  ורק בשנתיים האחרונות יש נטייה לתת מענה גם לעולמות שרשרת האספקה והלוגיסטיקה.

בינה עסקית יכולה לספק כלים לניטור ביצועים, להצביע על הוצאות בעבור מוצרים ועל הכנסות ממוצרים ומלקוחות. ניתוח ביצועים כזה, יכול לאפשר ניהול תרחישים שונים בשרשרת אספקה.

בתחום ההפצה לדוגמה, תוכנות לבינה עסקית יכולות לאפשר ניהול של השליחים וספקי-המשנה, ניתן לראות בקלות איזה שליח עומד ביעדים שלו ומספק שירות טוב. מעבר לכך, ניתן גם באמצעות תוכנות כאלה לזהות הזדמנויות לצמצום עלויות ולעידוד שיפור השירות, באמצעות הפניית המשלוחים של החברה, לאותם ספקי הובלה שקיבלו את הציון הטוב ביותר בשירות מחד, עם העלויות הנמוכות ביותר מאידך.

כך, חברות יכולות לעשות שימוש בתוכנות לבינה עסקית על-מנת לנתח את הגורמים לביצועים של ספק משנה בהיבטים שונים. לדוגמה, אחוז ההזמנות המגיעות בזמן, אחוז הפריטים שניזוקו, דיוק בפרטי חשבוניות, ועמידה בלוחות זמנים של האספקה.

עבור חברות המשתמשות ביותר מספק לוגיסטי אחד, תוכנות הבינה העסקית יכולות לעשות "רייטינג" ולתעדף את הספקים אל-מול מספר מדדים קבועים המאפשרים איתור ביצועים טובים כמו גם ביצועים פחות טובים.

 

היסטורית, חברות היו צריכות לרכוש רישיונות עבור פתרונות BI ולהתקינם בשרתי החברה. כיום, יותר ויותר ספקי תוכנה מציעים שירותי SaaS (software as a service), כך שהתוכנה "יושבת" על שרתי הספק הטכנולוגי ולא על שרתי החברה.

מאחר ותוכנות BI מתבססות על מידע המופק במערכות אחרות, נדרשת אינטגרציה שזהו אתגר לא קטן. עם זאת, טכניקות חדשות מבטיחות לתת מענה לאתגר זה ולטפל בגורמים שונים המפריעים לביצוע האינטגרציה. בעבר, נדרש צעד מקדים של אחסנת הנתונים במחסנים (data warehousing). כיום ניתן לענות על האינטגרציה באמצעות תהליך הקרוי "data federation", כלומר, אינטגרציה באמצעות שאיבת נתונים ממערכות אחרות רק כאשר יש בכך צורך, ללא צורך בתיווך של מחסנים.

לסיכום, למרות שארגונים נדרשים לחסוך בהוצאות, דחיית השקעה בתחום ה-BI עלולה להיות שגויה לטווח הרחוק. כל עוד תתבצע מדידה נכונה וניתן יהיה לראות את העלויות  - הרבה הוצאות תוכלנה להיחסך בטווח הרחוק באמצעות שימוש בכלי BI.

 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: