עשר השגיאות הנפוצות בניהול תוכן ארגוני
מאת: קרן טרוסטלר

עשר השגיאות הנפוצות בניהול תוכן ארגוני
לניהול תוכן ארגוני (‏ECM‏) יש את הכוח לשפר את יצרנותו של העובד, לצמצם עלויות ולהפחית את ‏השימוש בפחמן לצורך שכפול עותקים בכל ארגון.עם זאת, ארגונים רבים עדיין לא מיקסמו את הרווח ‏עבור השקעתם. לטענת בן ריצ'מונד (מנכ"ל חברת ‏Content Group‏ ומחבר המאמר ‏‎10 common ‎problems with ECM - and how to avoid them‎‏) רק על ידי הגדרה ברורה של ציפיות הארגון ‏והבטחת השימוש של העובד ביישום יוכל הארגון להשיג את מטרותיו.‏

‏1. חוסר הבנה מהו ניהול תוכן ארגוני
לעתים קרובות ארגונים נכשלים בהשגת יעדי ה-‏ECM‏ שלהם כיוון שהם לא מבינים מה היישום יכול ‏ולא יכול לספק. היישום נתפס כמורכב בגלל היקף הטכנולוגיות שהוא מקיף. בהיעדר הבנה מעמיקה, ‏ארגונים מועדים במשוכה הראשונה. הם משיגים יישומים מחלקתיים, אשר משיגים אווחים, אבל לא ‏בהכרח תואמים את מטרות ה-‏ECM ‎‏ הכלל-ארגוניות.‏

‏2. היעדר מיומנויות
ECM‏ הוא הרבה יותר מאוסף של טכנולוגיות. מדובר על הבנת תהליכי שינוי, יישום ניהול שינוי ‏והתאמת מגוון של פתרונות טכניים- החל מהדמיה דיגיטאלית, ניהול מסמכים וניהול תהליכים ‏ארגוניים וכלה בעמידה בדרישות ארגוניות. ללא בניית מיומנויות פנים-ארגוניות או מינוף יכולות ‏חיצוניות, ארגונים ייאבקו כדי להתגבר על חוסר ההבנה שמסכן את רוב הארגונים שמיישמים ‏ECM‏.‏

‏3. התעלמות מהתחום המעשי של ‏ECM‏ והעמדת הטכנולוגיה ‏במרכז
ECM‏ קשורה בעיסוק מעשי בתחום מקצועי מסוים באותה מידה בה היא קשורה לטכנולוגיה ‏המתאימה. חוסר ההבנה של התחום המעשי עלול להוביל לבחירה בטכנולוגיה לא מתאימה, שימוש ‏לא מספק מצד המשתמשים וכתוצאה מכך מאבק להשיג את מטרות הארגון. ארגון לא יכול לספק את ‏הניסיון המעשי ללא הטכנולוגיה המתאימה, אבל קשה באותה מידה לבחור את הטכנולוגיה המיטבית ‏מבלי להבין את התחום.‏

‏4. חוסר שילוב ה-‏ECM‏ באסטרטגיה הקיימת‏
מבלי להבין את הפוטנציאל הגלום ב-‏ECM‏ לא ישים למפות דרישות ארגוניות לאסטרטגיית ניהול ‏התוכן. לדוגמא, ללקוחות חיצוניים לארגון יעד נתון עשוי להיות מרכזי, אבל חשוב לשלב אותו ‏במסגרת אסטרטגית רחבה, אשר משקפת את כלל היעדים.‏

‏5. העדפת טקטיקה על פני אסטרטגיה
חלק גדול מהארגונים מתייחסים ל-‏ECM‏ כאל פתרון לבעיה ספציפית- מציות ועד עמידה בדרישות ‏לתו תקן ירוק. חוסר ההבנה של הפוטנציאל הגלום ב-‏‎ ECMעלול להוביל החמצת הזדמנויות. ‏ECM‏ ‏מציע הרבה יותר מפתרון טכנולוגי ספציפי. לצורך מקסום ההשקעה ארגונים צריכים להסתכל על ‏הרווח לטווח הארוך. ‏
אכן, עקומת הסיכון/רווח נוטה לכיוון השנה השניה והשלישית של היישום, בעוד שהשנה הראשונה ‏מצריכה השקעה משמעותית של זמן ומשאבים לצורך ניהול השינוי והתאמה טכנולוגית. למרות ‏שארגונים פועלים להשגת רווח מהיר שמניב ‏ROI‏ מיידי, הרווח המשמעותי מגיע בשנים הבאות. ‏נקיטת גישה טקטית ל-‏ECM‏ מגבילה את הרווחים התפעוליים לשטחים כדוגמת שיתוף ידע כלל-‏ארגוני ושימוש חוזר.‏

‏6. חשיבה בכיוון אחד
בשנים האחרונות, חלק גדול מניהול התוכן הארגוני יושם לצורך מענה על דרישות הציות הארגוניות. ‏על אף שיכולתו לאתר מידע לאורך מחזור החיים הארגוני הופך אותו למתאים למשימה, התמקדות ‏ב-‏‎ ECMכמשרת את דרישות הציות בלבד מונעת את האפשרות למנף את ההשקעה לצורך השגת ‏יעילות תפעולית ויתרון תחרותי. אכן, באמצעות העצמת עובדים לשיתוף בידע ושימוש חוזר בתוכן ‏ארגונים יכולים להשיג רווח לטווח הארוך. במקרים רבים רווחים אלו אינם מושגים הודות לראייה צרה ‏של ה-‏ECM‏.‏
יישום אשר לוקח בחשבון רק את נקודת המוצא של הארגון עלול למצוא את עצמו נאבק לצורך מתן ‏מענה לדרישות מתקדמות יותר בהמשך, דבר שעלול להסתיים בצורך לעקור את הפתרון הקיים ‏ולהחליפו במענה מתקדם יותר. נקיטת גישה אסטרטגית, אשר מתחשבת בצרכים התפעוליים ‏מלכתחילה גם אם לא מיישמת את כולם בשלב הראשון, מהווה ראיה אסטרטגית לטווח הארוך.‏

‏7. התנגדות לשינוי
ל-‏ECM‏ מתוכנן היטב יש השפעה רבה על תהליכים תפעוליים קיימים. לכן קריטי להתייחס ולהבין ‏את משמעות המעבר מנייר למקורות ניהול מידע דיגיטאליים ואת התהליכים הכרוכים בכך. הכנת ‏תכנית ניהול שינוי מקיפה היא הכרחית לצור הבטחת אימוץ כלל-ארגוני של יישום ניהול התוכן ‏ולהשגת היעדים הארגוניים במלואם.‏

‏8. "המשתמשים כבר יבואו"‏
ארגונים לא יכולים לקוות שמשתמשים פשוט יאמצו את הטכנולוגיה החדשה בעיניים עצומות. עבור ‏רבים, מדובר על שינוי מהותי בדרך העבודה היומיומית, בייחוד עבור עובדי ה-‏back office‏, אשר ‏יכולים להצדיק את השינוי בייעול ואטומציה של תהליכים. שימוש בצוות של סוכני שינוי מרבדים שונים ‏של הארגון, אשר בקיאים בשימוש במערכת ומאמינים ביעדי הארגון יבטיח שימוש במערכת. צוות ‏חוצה-ארגון זה מייצג חזית מאוחדת, אשר מפחיתה את הסכנה של פיצול הארגון לפי משתמשים ‏מהמחלקות הנפרדות ומסייעת בהשגת המטרות האסטרטגיות של הארגון.‏

‏9. אובדן מומנטום
ברגע בו יישום ‏ECM‏ השיג את מטרותיו הראשוניות, קיים חשש ממשי של אובדן מומנטום.בשילוב ‏שינוי תכוף בכוח האדם, המועצם על ידי עזיבת סוכני שינוי את הארגון, מקשה על הגשמת יעדים ‏ארוכי טווח. עם זאת, כפי שצוין, ארגון מתחיל לקצור את פירות השקעתו בפרויקט ‏ECM‏ בשנה ‏השניה והשלישית. לכן תכנון של המשכיות, בעיקר בקרב סוכני השינוי, הוא קריטי.‏

‏10. כשלון להתפתח עם החזון
גם במקרים בהם הצליחו לשמור על המומנטום והמטרות המקוריות הושגו, ארגונים עדיין צריכים ‏להמשיך למנף ולפתח את אסטרטגיית ה-‏ECM‏ שלהם. ‏ECM‏ צריך להיות גורם קבוע בכל ארגון, ‏וצריך להמשיך ולהתפתח במקביל להתפתחות יעדים ארגוניים. לכן, חשוב שארגונים יפתחו ויישמו ‏מודל בוגר של ‏ECM‏, אשר יבטיח עקביות בין חזון הארגון יעדיו לאסטרטגיית ה-‏‎ ECM‎‏.‏

אפשר לומר שקיימות שגיאות אפשריות נוספות, אך השגיאות המתוארות מנסות לתמצת את ‏המכשלות העיקריות.עם זאת, אל לנו להתייאש כיוון שהמודעות לאתגרים מסייעת להימנע מכניסה ‏ל"בורות" ומשפרת את סיכויי ההצלחה.‏