מאמרים נוספים ברשת הידע:
עוגן - Anchor

עוגן מקורו באניות ובים. אולם, יש לו תפקיד חשוב (בהשאלה כמובן) גם לצורכי ניהול ידע. עוגנים אנו מכנים את המרכיבים בעשייה הארגונית בהם משלבים את ניהול הידע. נסביר ונדגים. התהליך הינו אחד ההיבטים בפתרון ניהול הידע הכולל גם תרבות, תוכן ומחשוב. משמעות התהליך אינה דווקא יצירת תהליכים ארגוניים חדשים, אלא השתלבות בקיים. התהליכים הארגוניים הקיימים, העוסקים בעשייה הארגונית, אלו שבהם משלבים את ניהול הידע- אלו העוגנים שלנו. הם אינם מבטיחים הצלחה של ניהול הידע, אולם בהחלט מקלים עליה. לעובד קשה לשנות הרגלים ולאמץ תהליכים חדשים; לא תמיד יש לו זמן לכך; על אחת כמה וכמה בנושא כניהול ידע שאינו מטרה אלא אמצעי. מציאת העוגן והשתלבות מתאימה משמעה קירוב ניהול הידע לעובד.

הדוגמאות לכך רבות ומגוונות. להלן שתיים מייצגות:

דוגמא קלאסית הנה טופס החזר הוצאות נסיעה מחו"ל. אם אנחנו בארגון שבו ידע רב נצבר בכנסים בינלאומיים ומפגשים עם לקוחות חו"ל, הרי ששאיבת ידע יכולה להתחיל בשילוב שאלות ממוקדות בטופס דנן.

דוגמא אחרת קשורה בהצפת ידע קיים. ידע על לקוחות, נכון לשלב במערכת המחשובית המנהלת את הלקוחות. מערכת המחשוב יכולה להוות עוגן נהדר להצפת ידע בתהליכים בהם נעשה שימוש במערכת ממילא. דיונים קבועים, מפגשים וכל תהליך ארגוני אחר יכול לשמש עוגן לידע הרלוונטי לו. חשוב להיות יצירתיים. לא פעם זה המפתח להצלחת הפרויקט כולו.

 

מאמרים נוספים ברשת הידע: