מיקרו בלוגיניג וטוויטר
מאת: דודי רוזנטל

רבות כבר נכתב על תופעת הבלוגים והעמודים האישיים.‏
רבים מאיתנו שייכים לתרבויות ה"הצצה" והשיתוף וחושפים את עצמם באחת או יותר ‏מהרשתות החברתיות באינטרנט, אם שמתם את התמונות מהטיול האחרון שלכם בפייסבוק, ‏פרסמתם פוסט בבלוג האישי שלכם על השבוע החולף, ואת המוזיקה במייספייס – אתם ‏מסודרים, ועכשיו אני יכול להכיר אתכם ואתם אותי. ואת החברים והעמיתים שלי, ואת ‏החברים והעמיתים שלהם.

אבל כנראה שכל זה לא מספיק למכורי הנטוורקינג, והנה תופעה חדשה ואינטנסיבית הרבה ‏יותר, המחלחלת לחיינו האינטרנטיים: המיקרו-בלוגים. אם הבלוג הקלאסי מטשטש את ‏גבולות הפרטי והציבורי, המיקרו-בלוג לוקח אותנו עוד צעד קדימה. זהו יומן כמעט מיידי, ‏דיווח חי ומיידי על כל דבר שרוצים, שעונה על השאלה הפשוטה: "מה אתם עושים ‏עכשיו?". הוא ניתן לעידכון מאתר האינטרנט, מתוכנת המסרים המיידיים או מהסלולרי, והוא ‏מדווח מיד לכל החברים, באינטרנט, בסלולרי ובשלל אמצעים אחרים.

כמו כל מגמה באינטרנט החברתי, גם זו מתבטאת בצורות שונות באתרים שונים. פייסבוק ‏מאפשר לכם לדווח מה אתם עושים כרגע, בחיים או באינטרנט, מיקרוסופט הוסיפו לא מכבר ‏למסנג'ר אפשרות לדיווח חופשי על פעילותכם העכשווית , וקיימת גם אפשרות לעדכון לפי ‏השיר שאתם שומעים . כך משתנה ההקשר של השיחה כשאנחנו לומדים מה עושה כרגע ‏שותפנו לצ'אט. 

אבל ללא ספק, השחקן העיקרי בתחום הוא טוויטר, שמתבסס כולו על מיקרו-בלוגים. הוא ‏מופיע אצל רבים גם בסלולרי, 
טוויטר,שפעל יותר מחצי שנה בשקט כמעט מחתרתי, התגלה לאחרונה על ידי מובילי דעת ‏קהל בארה"ב והפך ללהיט. גורמים מסחריים שונים כמו אתרי אינטרנט, משרדי יחסי ציבור, ‏מוזיקאים וחנויות התחילו להשתמש בו כדי להודיע על אירועים לחברים. קל מאוד לצאת ‏ולהיכנס לרשימות תפוצה חדשות, כך שאמנם מדובר בסוג של דואר זבל, אבל כזה שנמצא ‏בשליטה מלאה.

ברוח הקוד הפתוח, טוויטר מספק גם כלי פיתוח למתכנתים, שבזכותם קיימים היום עשרות ‏תוכנות ואתרים שמדווחים עבורכם באופן אוטומטי לטוויטר ("אני בדיוק קורא דואר" ‏כשמפעילים את האימייל, או "אני בפגישה עד ארבע" אם סימנתם פגישה בלוח השנה ‏הממוחשב). כדי שלא נתאמץ יותר מדי...‏

המיקרו-בלוגים מעניינים הרבה יותר כתופעה מאשר כפעילות. הפלטפורמה החדשה הזאת, ‏שמאפשרת דיווח מיידי וקריאה מיידית של דיווחים, היא עוד רובד בתקשורת החדשה שאסור ‏להתעלם ממנו. שילוב של מיקרו-בלוגים עם טכנולוגיות שונות – תמונות המופיעות מיד עם ‏צילומן, הודעה שיש חניה פנויה ברחוב ועוד – כל אלה עשויים להיות שימושיים בעתיד ‏הקרוב, ולא רק עוד התמכרות להעברת הזמן.‏

 

דוגמאות לשימוש בחברות גדולות

  • כלי לתקשור כנסים, אירועים וחדשות (בדומה ללוח ההודעות המתגלגל בפורטל- אותו רעיון עוד צעד קדימה). דוגמא: Ernst & Young:
  • כלי לפרסום פעילות של צוותים מקצועיים (בדומה לקהילה, בלוג שיתופי או WIKI- אך שוב, מתמקד במסרונים קצרים). דוגמאות: IBM  ,  MICROSOFT