מאמרים נוספים ברשת הידע:
עשרת העקרונות של בינה עסקית חדשה
מאת: נעמה ברקוביץ' (תאריך פרסום: 01/06/2009)

סקירה זו מבוססת על מאמרו של תום דוונפורט שהתפרסם באתר Harvard Business Publishing

בחודש דצמבר 2008. דוונפורט מציג אמירה חדה הקובעת כי חרף העובדה שבינה עסקית וקודמותיה כגון מערכות מידע למנהלים קיימות בשוק העסקי מזה מספר עשורים, הן מעולם לא סיפקו תפוקה עסקית מלאה. לטענתו, מה שעשינו זה לזרוק מידע (לעיתים קרובות בצורה של מחסני נתונים בהם קשה מאוד לנווט) וכלי תוכנה לעברם של המשתמשים תוך ציון מונחים מורכבים כמו שאילתות אד הוקיות (ad hoc queries)  ואמרנו להם "לכו על זה". מסתבר שלמשתמשים זה פשוט היה קשה מדי. העתיד של הבינה העסקית כפי שרואה אותו דוונפורט טמון בהתמקדות בתהליכים של קבלת החלטות ובקשר שקיים בין מידע לבין קבלת החלטות. בהתבסס על מחקר שנעשה בחסות IBM בו בחן דוונפורט עשרים ושישה סיפורי מקרה ארגוניים בהם נעשה ניסיון לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות בארגון, הוא הגיע למסקנות הבאות:

1)       החלטות הן היחידות הבסיסיות בהן צריכה הבינה העסקית לרכז את מאמציה.  

2)       אספקת גישה למידע וכלים, אינה מספיקה אם הארגון מעוניין להבטיח שההחלטות הנעשות בו אכן יהיו טובות יותר. 

3)       מידע המסופק באמצעות בינה עסקית, צריך לכלול רק את מה שמקבל ההחלטות נדרש לו, על מנת לקבל החלטה עסקית טובה.

4)       צורת הממשק שתתקיים בין המידע ובין קבלת ההחלטות היא בחירה שארגון יכול לקבל – מ"צמידות רופפת" המאפיין את הבינה העסקית המסורתית ועד "אוטומטית" בה ההחלטה מתקבלת תוך שימוש במערכות אוטומטיות.

5)       ממשק מסוג "צמידות רופפת" הוא אפקטיבי לאספקת מידע אך לא מציע דרך לקבל החלטות עסקיות טובות יותר.

6)       הממשק המעניין ביותר בין מידע והחלטות, מערב החלטות המובנות על ידי אדם (Human Structured). בממשק מסוג זה המשתמש מקבל את ההחלטות הסופיות אך המידע הספציפי הנדרש על מנת לקבל החלטות אלו נעשה נגיש יותר למקבל ההחלטות ותלוי בדרך הצגת המידע.

7)       לא ניתן לקבוע את הערך של בינה עסקית או של מחסני נתונים אלא אם כן הם קשורים ליוזמה מסוימת שמטרתה שיפור של אופן קבלת ההחלטות. אחרת, לא ניתן יהיה לראות איזה שימוש נעשה במידע ובכלים שניתנו.

8)       ככל שאנו מעוניינים לייצר ממשק הדוק יותר בין המידע ובין קבלת ההחלטות, כך אנו נדרשים להיות ספציפיים יותר ולהתמקד בהחלטה מסוימת

9)       מאמצים לייצר "גרסא אחת של האמת" הם אכן שימושיים ביצירה של החלטות טובות יותר, אולם אנו עלולים לבזבז הרבה זמן וכסף על מטרה זו עבור החזר הלוטה בערפל,  אלא אם כן נתמקד בהחלטות הספציפיות שצריכות להתקבל כתוצאה מכך.

10)   תוצאות בינה עסקית יושגו באופן הולך וגובר על ידי פתרונות IT הממוקדים בתעשיות מסוימות ובהחלטות מסוימות, הנעשות במסגרת תעשיות אלו.

 

דוונפורט מסיים את מאמרו בקובעו כי הבינה העסקית המסורתית עסקה בלוחות מחוונים (Dashboards) וכרטיסי ניקוד (Score Cards) שפותחו לשימושים מסוימים ואילו כעת השיח בתחום מתחיל לנוע לכיוון של חיפוש מידע בהקשר של החלטות ותפקידים ספציפיים. תחושתו של הכותב היא כי שינוי זה יהיה משמעותי מאוד וישפיע על ספקים ומשתמשים כאחד.

 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: