מודיעין תחרותי הנו תחום המעניין רבים מאיתנו. הוא משלב בינה עסקית וניהול ידע למטרה עסקית משותפת: הבאת נתונים, מידע וידע ממוקדים מחוץ לארגון, על פעילות עסקית של מתחרים ספציפיים או על מגמות כלליות של השוק, הכל כדי שנוכל אנו כארגון למכור יותר ולהרוויח יותר.
ברור שמדובר בנושא מורכב, נושא המחייב לא רק פעילות נקודתית, אלא תוכנית פעולה כוללת. ועל כך, בסקירה זו. הסקירה מבוססת בעיקר על מאמר באתר KnowledgePoint.com.au (אוסטרליה לכל מי שלא בטוח...) וכל הרוצה להעמיק, מוזמן לפנות למקור.
הגדרה:
תכנית מודיעין תחרותי הנה פעילות מתמשכת בה צוות ארגוני בוחן את התפתחות התעשייה ואת יכולות והתנהגות המתחרים הקיימים והפוטנציאליים כדי לסייע בשימור או יצירת יתרון תחרותי.
יש לציין שמודיעין תחרותי עושה שימוש במקורות מידע ציבוריים ומורשים חוקית.
היישומים העיקריים אותם משמש המודיעין התחרותי הנם:
-
פיתוח עסקים.
-
תכנון.
-
מיזוגים ורכישות.
-
שינוי מבני ארגוני.
-
שיווק.
-
תמחור.
-
פרסום.
-
מו"פ.
אנו נמצאים בתקופה בה יש שיפור מתמיד ומרשים ביכולות הכלים המחשוביים לאיסוף, ניתוח והתרעה בנושא מודיעין תחרותי. חרף זאת, התפקיד העיקרי של צוות המודיעין התחרותי נותר כשהיה: עסקי.
תפקידי צוות ניהול המודיעין התחרותי כוללים פעילות של בנייה תשתיתית של מערך המודיעין התחרותי: החלטה על גורמי עזר, החלטה על מקורות מידע ותהליכי עבודה ובאופן שוטף-
- הגדרת צרכים.
- איסוף תכנים.
- הערכת וניתוח נתונים ומידע גולמיים.
- הכנה והצגת הנתונים והמידע לשימוש הארגון.
- הפצת התכנים בארגון.
כלים וטכניקות בהם ניתן להיעזר לטובת המודיעין התחרותי::
- פניה לסוכנויות ציבוריות וממשלתיות. מידע שימושי שיכול להיות חיוני, אך לוקח בדרך כלל זמן להשיגו.
- חיפוש במאגרי מידע Online. שיטה מהירה להגעה למידע, אך כמובן יקרה יותר. מוגבל בהיקפו.
- פניה לחברות וקהילת קרנות ההשקעה שיטה שראוי לשקול. לעיתים ניתן לפנות לחברה עצמה לקבלת מידע.
- סקרים וראיונות סקרים כוללים מידע רב על מתחקרים; ראיונות שימושיים לבחינת עומק.
- סקירת מקומות של המתחרים כולל האתרים שלהם, פרסומות ופרסומים, ברושורים שהם מפיקים ועוד.
- Benchmarking משמש (בעיקר) להשוואה תפעולית של החברה לעומת המתחרים.
- ניתוח מודיעין עסקי הגנתי ניטור וניתוח הפעילות העסקית של הארגון והבנה איך המתחרים ואנשים אחרים החיצוניים לארגון רואים אותם.
- Reverse Engineering ניתוח חוזר של מוצרי ושירותי המתחרים כדי ללמוד על איכותם ועלויותיהם.
מובן שלא כלי מתאים לכל סוג של צורך, לכל ארגון, ולכל מציאות עסקית, יש להתאים בפועל אחרת יצא שכרינו בהפסדנו.
האתגרים המרכזיים כיום במודיעין תחרותי כוללים:
-
וידוא שגוי קורה למשל כאשר מצליבים מידע מכמה מקורות אולם אלו אינם בלתי תלויים אלא הסתמכו האחד על השני, כאשר המקור שגוי.
-
מידע מטעה נובע ממידע ונתונים לא שלמים, לא מדוייקים, או מטעים במכוון.
-
עודף מידע מקשה על צוות המודיעין העסקי בפעילותו; מקשה על המשתמש שאמור לעשות בו שימוש.
בוודאי ישנם אתגרים נוספים, אולם אלו הכלליים המשותפים כפי הנראה לכלל הארגונים.
בכל מקרה יש כאן הרבה נקודות לחשיבה ולשדרוג מערך המודיעין התחרותי ותוכנית פעילותו ברוב הארגונים.
מקורות:
http://www.knowledgepoint.com.au/business_intelligence/Articles/BI_YM001.html