חמישה עשר טיפים להשקה מוצלחת
מאת: נעמה ברקוביץ'

את זה שהשקה של פתרון ניהול ידע היא חלק אינטגראלי מתהליך ניהול הידע הבנו כבר מזמן. אבל איך דואגים להשקה שתקרב את המשתמשים שלנו לפתרון ותיצור אצלם רצון לאמץ אותו ? להלן מקבץ של רעיונות יצירתיים המבוססים כולם על ניסיוננו ועל ניסיונם של לקוחותינו אותם ניתן ליישם בהשקות העתידיות שלכם.

 

   1. "יום בחיי.." : במעמד ההשקה נחשפים חלק מהמשתמשים לפתרון ניהול הידע לראשונה. במקום לנסות "לכסות" ולהראות כמה שיותר מתוך הפורטל, אנו מציעים לנקוט בגישה אחרת: הצגת יום בחייו של משתמש הקצה שלנו. אחת הצורות האפשריות היא הצגה של  יומן פגישות כאשר לגבי כל פעילות המופיעה בו, אנו מגדירים צורך ידע ומדגימים כיצד פתרון ניהול הידע עונה עליו. לדוגמא פעילות מוגדרת יכולה להיות קריאה של דו"ח מחקרי , צורך הידע הוא להבין מה משמעות הקיצורים המקצועיים המופיעים בו ופתרון ניהול הידע יכול לתת עליו מענה היות וקיים בו מילון מונחים. 
   2. הודעה קולית : אנו עושים שימוש תדיר במדיה של הדוא"ל שולחים דרכו מיילים, הודעות, טיזרים ועוד. שימוש במדיה אחרת יכולה לעזור לנו לתפוס את תשומת ליבו של המשתמש. בעידן בו כל אחד מאיתנו צמוד לטלפון הסלולארי שלו ורגיל לבדוק את ההודעות הקוליות חדשות לבקרים, הודעות טקסט הנשלחת או לחילופין הודעה קולית, במיוחד אם המסר המועבר בהן הומוריסטי משהו, יכולות להוות שינוי מרענן ולסייע לנו בהעברת המסר. 
   3. מזל: הקמה של פתרון ניהול ידע אינה תלוי במזל אלא כרוכה בהרבה עבודה קשה, הדגשת המסר הזה ע"י שתילה של מסרים בעוגיות מזל או לחילופין חלוקה של כרטיסי גירוד אליהן מצורף המסר, היא דרך נחמדה ומשעשעת להעביר את המסר.  
   4. שער בלונים: פורטל הוא למעשה שער, יצירה של שער בלונים בכניסה לארגון והזמנה של אנשים לעבור דרכו כמוה כהזמנה להיכנס לפורטל. אנו למעשה ממחישים את סוג הפתרון על ידי ייצוג ויזואלי שלו ובכך מקנים לו מימד נוסף המאפשר להזדהות איתו. 
   5. גזירת סרט: הקרנה של דף הבית של הפתרון אותו בחרנו על מסך עליו קשור סרט אדום וגזירה שלו, מקנה אף היא מימד חגיגי להשקה.  
   6. שעון חול: העמדה של שעון חול אמיתי בכניסה למשרדים או לחילופין  Web-י באתר קיים העומד לעבור שדרוג או אפילו באתר חדש המצוי בשלבים אחרונים של עיבוד לפני השקה ואליו חשופה קבוצה של עובדים, יוצר התרגשות ותחושה שמשהו חשוב עוד מעט עומד להתרחש. מדובר בשיטה השאובה מהמדיה הטלוויזיונית, הרי גם שם אנו רגילים לראות בצד המסך "עוד 5 שעות לגמר הגדול..". 
   7. צילום של ההשקה: צילום של ההשקה והעלאת התמונות מיד בסיומה לאתר, יוצרת תחושה של דינאמיות אצל המשתמשים. הדבר חשוב שבעתיים כאשר קהל היעד מפוזר על פני מספר אתרים ואז ניתן לראות כיצד בוצעה ההשקה בכל אתר. מניסיון, סביר להניח שאפילו תגלו שהתמונות הן אחד ה Item-ים הפופולאריים ביותר בשבוע שלאחר ההשקה.
   8. קולאז' תמונות : ואם כבר בתמונות עסקינן, הצגה במסגרת ההשקה של קולאז' תמונות המתעד את השלבים השונים שעברנו בתהליך ומהווה "סיפור מסע" הוא דרך נהדרת להמחיש למשתמשים את המכלול העשייה. במקרה זה יש להקפיד כמובן לבצע תיעוד של שלבי התהליך השונים, צילום של קבוצות מיקוד, ישיבות של הצוות המוביל, סדנת מומחי תוכן וכו'. 
   9. קישוט הסביבה בה מתקיימת ההשקה במוטיבים הלקוחים מהפתרון יכול לסייע לאווירה, לדוגמא בלונים בצבעי הפתרון, פוסטרים עם סלוגנים המזוהים עם הפורטל וכו'. 
   10. תודה : ולא לשכוח כמובן להודות במעמד חגיגי זה לעמלים על המלאכה, מומחי התוכן, הצוות המוביל, מנהל היחידה וכו'. 
   11. הפנינג: לא כל השקה מחייבת מעמד חגיגי, באחד הארגונים חיכה צוות מובילי הידע לנכנסים בשערי הארגון ובקפיטריות בחולצות עליהן כתובת הפורטל ובירך אותם. לאחר מכן פרץ לו בשמחה לחדרי העובדים ונתן הסבר קצר לכל עובד בעמדתו שלו. 
   12. מתנה: מה לעשות, לא כולנו מזדהים עם הפתגם "שונא מתנות יחיה". מתנה צנועה המחכה לעובד בבוקר ההשקה בעמדה שלו, רצוי מלווה במכתב מטעם מנהל היחידה, בהחלט יכולה להעלות חיוך על פניו של העובד. רצוי באותו הקשר להקפיד על כך שהמתנה תקרב את העובד אל הפתרון, אלמנטים המקשטים את השולחן כגון מעמד לניירות, לוח שנה וכו' עליהם מופיעה כתובת האתר ושם איש הקשר מאפשרים לנו לכל הפחות לתזכר את העובד בצורה עדינה על קיומו של הפתרון.  
   13. תחרות: דרך נוספת לגרום לתחושות חיוביות כלפי הפתרון היא יצירת אלמנט של תחרות חיובית סביבו לדוגמא תחרות לבחירת שם כאשר תוצאותיה יחשפו במועד ההשקה. 
   14. סרטון השקה: לאלה מכם הניחנו בחוש יצירתי, מצלמת וידאו ביתית. וחבר בעל שליטה בתוכנות עריכה, מומלץ בחום להכין סרטון השקה. סרטון שכזה יכול להיות הומוריסטי, או לחילופין לכלול ברכות ממשתמשים שונים בתוך ומחוץ ליחידה.
   15. תתייעצו, תתייעצו ואז תתייעצו עוד קצת... מאגר הרעיונות בלתי נדלה ומוגבל רק על ידי הדמיון שלכם ושל עמיתיכם. הרעיון הטוב יכול להגיע מכל מקום ולכן מומלץ להיות קשובים לקהל היעד שלכם.

יש לכם עצות נוספות ? נשמח אם תשתפו אותנו ומבטיחים להוציא מקבץ נוסף במידה ויהיו רעיונות יפים.
השקה נעימה ☼