Knol
מאת: קרן טרוסטלר, ROM Knowledgeware

Knol (יחידת ידע - unit of knowledge)הוא פרויקט של חברת Google, אשר מציע מאגר מאמרים במגוון נושאים, ללא תשלום. הפרויקט נוסד במטרה להוות את המקום אליו משתמש ייפנה כאשר הוא מחפש לראשונה מידע בנושא מסוים. גרסת הבטא של הפרויקט הושקה ביולי 2008 וכללה כמה מאות מאמרים, בעיקר בנושאי רפואה ובריאות. כיום האתר כולל מספר רב של מאמרים במגוון נושאים.
ב-knol מתפרסמים מאמרים מקוריים, אשר הועלו לאתר על ידי משתמשים רשומים, אשר מזדהים בפרטיהם האמיתיים. לטענת Google גולשים ישתמשו בתוכן האינטרנטי בצורה טובה יותר אם הם ידעו מי כתב אותו, והעובדה שהשם הטוב של הכותב עומד על הפרק תעודד פרסום תוכן איכותי. ניתן לראות שמאמרים אשר תוכנם הועתק ממקורות אחרים זוכים לתגובות שליליות (לדוגמא, התגובות ל-knol בנושא ניהול ידע).
המחבר יכול לאפשר לכלל הציבור לערוך את הכתוב, לאפשר רק לשותפים לכתיבה לערוך אותו, או לנעול אותו מפני עריכה. כברירת מחדל, ניתן לצטט את הכתוב ב-knol, כל עוד מאוזכר שם המחבר, אך כל מחבר יכול לבחור להשתמש בסעיף בחוק המונע שימוש מחדש בחומר המפורסם, או ליישם סעיף המציין ש"כל הזכויות שמורות".

למרות שהפרויקט קיים בשוק פרק זמן קצר בלבד, הוא נחשף לביקורות, ביניהן היותו "פח אשפה למאמרים מועתקים ולא עדכניים". ביקורת נוספת שהועלתה היא הדמיון הרב לאנציקלופדיה החינמית וויקיפדיה (Wikipedia). ניתן לבחון את פרויקט ה-knol כמתחרה לוויקיפדיה, אולם חשוב לציין את נקודות השוני הקיימות בין שני סוגי האתרים:
 • וויקיפדיה היא אנציקלופדיה קהילתית, בעוד knol היא ספריית מאמרים המפורסמים על ידי מומחים
 • התוכן המפורסם בוויקיפדיה נכתב מנקודת מבט אובייקטיבית ובצורה קולקטיבית כאשר כל גולש יכול להגיב ולשנות, בעוד שהמאמרים ב-knol מתארים נקודת מבט סובייקטיבית של המחבר
 • התוכן הכתוב בוויקיפדיה נבדק ונבחן על בסיס קבוע, בעוד שהמאמרים המפורסמים ב-knol כמעט ואינם מתעדכנים לאחר פרסומם
חשוב לציין כי עלו ביקורות לגבי הקושי של Google להמשיך ולהציג תוצאות חיפוש בצורה ניטראלית, עם הצטרפות knol למשחק. יש שאומרים שמדובר בניגוד אינטרסים, כאשר Google עברה מארגון תוכן לכתיבתו.

דרך נוספת לבחון את הפרויקט היא כמוצר משלים לוויקיפדיה, כאמצעי לבלוגרים מומחים לכתוב על נושא באופן מעמיק מבלי שהטקסט ייקבר במעמקי הבלוג עם חלוף הזמן. חשוב לזכור כי לכל מאמר ב-knol יש "אבא ואמא", ידוע מי כתב אותו ולא מדובר על כותב אנונימי. כמו כן, על כל נושא יכולים להיכתב יותר ממאמר יחיד, בשונה מוויקיפדיה, בה כל המידע על ערך מרוכז במקום אחד. מצב זה, של ריבוי דעות, מייצג בצורה נאמנה יותר את המציאות בה אנו חיים.

למרות הביקורות להן זוכה הפרויקט, חשוב לזכור שה-knol מעודד את הדבר לשמו התכנסנו- שיתוף בידע. הפלטפורמה מאפשרת לכל אדם בעולם לכתוב חומר ייחודי בתחום התמחותו, דבר שלא בהכרח היה קורה אם הכותב היה נדרש להעלות אתר אינטרנט שלם, לתחזק ולשווק אותו. כמו כן, באתר פועלת מערכת משוב ודירוג, המאפשרת לקוראים להעניק ציון למאמר ולהגיב לתוכנו. כך נוצר מצב בו מאמרים הכתובים בצורה טובה ומעניינת מקודמים במעלה הדירוג, בעוד מאמרים פחות מעניינים, אינם מובלטים.