מאמרים נוספים ברשת הידע:
תשעה פגמים גורליים ביישום מערכות בינה עסקית
מאת: מוריה לוי ROM Knowledgeware (תאריך פרסום: 01/11/2008)

Gartner יצאו החודש עם דו"ח חדש המפרט את תשעה פגמים גורליים ביישום מערכות בינה עסקית. שוב, כמו בסקירות אחרות שהבאנו מגורמים שונים, אנו רואים שהבעיה המרכזית אינה בשדה המחשובי / טכנולוגי.

רשימת הפגמים המובאת בדו"ח כוללת:

 

שגיאה מספר 1: האמונה ש"אם נבנה את זה, המשתמשים כבר יגיעו".
נובע מכך שפרויקטים רבים מידי מוקמים בחסות ובראיה טכנולוגית, ופחות בראייה עסקית של המשתמשים. אנו מגיעים למצבים בהם יותר אנשי צוות שותפים להקמת מערך הבינה העסקית מאלו השותפים בשימוש בו. המלצות Gartner: א) שילוב יותר אנשי עסקים בתכנון. ב) הקמת BICC שמתפקידיו אימוץ BI ארגוני.

 

שגיאה מספר 2: מנהלים משחקים עם נתוני הדו"חות.
ביותר מידי ארגונים, יותר מידי מנהלים, עושים שימוש בנתוני הדו"חות, בעיקר ב- Excel. שימוש זה אינו בטוח, אינו אחיד ואינו תמיד נכון והתוצאות מביכות ברמת הארגון. הפתרון המוצע: עבודה עם בעלי חסות המאמינים בניקיון הנתונים ופעילות משותפת דרכם.

 

שגיאה מספר 3: התעלמות מבעיות איכות הנתונים.
אין ארגון שאין לו בעיית איכות נתונים. התעלמות מהבעיה תבריח את המשתמשים, כאשר יגלו שאינם יכולים לסמוך על הדו"חות. Gartner ממליצים לבנות תהליכים אוטומטיים המוודאים איכות נתונים.

 

שגיאה מספר 4: עבודה עם ספק אחד ופלטפורמה יחידה.
בהחלט אמירה מעניינת. לדעת Gartner, עבודה עם ספק אחד אינה בהכרח מוזילה את העלויות, ואינה בהחלט מציעה פתרון המתאים לכל צורכי הארגון. Gartner ממליצה שלא להיצמד לחבילות ERP או CRM הכוללות גם BI, לדוגמא, ובכל מקרה להשוות תמיד חברות צד שלישי.

 

שגיאה מספר 5: ה- BI מושלם. לא כדאי לשנות.
ארגונים נוטים לעבוד בפרויקטים, ולקדם פתרונות בינה עסקית באמצעות פרויקטים בזמן מוגדר. בין לבין, פחות אוהבים לשנות. משתמשים המתחילים לעבוד עם פתרונות BI מבינים צרכים חדשים עם הזמן, מעבר לכך, שישנם צרכים שלא היו קודם. יש לקחת בחשבון 35-50% שינויים לאחר הפרויקט. על ארגונים להיערך לכך, לא רק תקציבית, אלא גם בהגדרת תהליכים תומכים שיקלטו את הדרישות ויוכלו לממשם.

 

שגיאה מספר 6: מיקור חוץ ל-BI.
ישנם ארגונים המבצעים BI על ידי מיקור חוץ, כדי להוזיל עלויות (פעילות Fix). כנובע מכך, כל דבר נבחן דרך עין התקציב, הפיתוח הופך להיות פחות גמיש והארכיטקטורה התומכת רעועה. Gartner ממליצים למקר רק פעילויות שאינן ליבתיות ולהיעזר במיקור חוץ רק לדברים זמניים. יש לפתח יכולות פנימיות, גם אם בהדרגה.

 

שגיאה מספר 7: דרישה ל- Dashboard-ים. זול ומהר.
מנהלים מבקשים Dashboard-ים.זול ומהר, ללא מוכנות להשקיע באמת. ברור שהתוצאה נראית בהתאם. Gartner ממליצים לכלול ויזואליזציה וגרפים, לפני הדרישה ל- Dashboard-ים, כדי להקדים את התחזית, ולכלול הקמת Dashboard-ים ופתרונות ויזואליים מתקדמים, כחלק מאסטרטגיית הבינה העסקית המתוקצבת בארגון.

 

שגיאה מספר 8: האמונה שמה שרואים היא אמת יחידה.
לכל ארגון כמעט יש בעיה של גרסא אחת של אמת בארגון. וטכנולוגיה לא יכולה לפתור את הבעיה (להיפך- היא משקפת אותה. מ.ל.). ביותר מידי ארגונים מוביל המצב לאיי BI שונים המשקפים את האמת כפי שנראית על ידי כל אחת מהמחלקות. הגעה לאמת אחידה ויחידה מתאפשרת על ידי דיון והגעה להסכמות בין המחלקות השונות בארגון לגבי משמעותן של הישויות המרכזיות (לקוחות, ספקים, מוצרים ועוד). Gartner ממליצים להתחיל עם ההגדרות הסובבות את ה- Master Data ולפרסם את הסטנדרטים הרלוונטיים לתכנים אלו.

 

שגיאה מספר 9: אין צורך באסטרטגיה ל- BI.
הפגם המשמעותי ביותר, כפי שטוענים Gartner, הוא שארגונים מתנהלים ללא אסטרטגיית BI כתובה. Gartner ממליצים בחום על הקמת צוות משולב של מערכות מידע ואנשים עסקיים, אם במסגרת BICC או בכל מסגרת אחרת, למטרת גיבוש אסטרטגיה וכתיבתה.

 

הדו"ח המלא זמין למנויי Gartner. סקירה זו נכתבה תוך היעזרות בכתבה שפורסמה ב- WEBWIRE בנושא.

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: