Social Computing
מאת: טל אלון ROM Knowledgeware

מחשוב חברתי (social computing) הנו שם כולל לענף במדעי המחשב הממוקם בצומת של התנהגות חברתית ומערכות חישוביות. משתמשים בו בשתי דרכים.

במובן הפשטני יותר של המונח, מחשוב חברתי משמעו תמיכה בכל סוג של התנהגות חברתית באמצעות מערכות חישוביות. הוא מבוסס על יצירת מוסכמות חברתיות והקשרים חברתיים באמצעות השימוש בתוכנה ובטכנולוגיה. על כן בלוגים, דואר אלקטרוני, מסרים מיידיים, שירותי רשתות חברתיות, וויקי, סימניות חברתיות ודוגמאות נוספות של תוכנה חברתית מדגימים רעיונות מעולם המחשוב החברתי, כמו גם אפליקציות תוכנה נוספות באמצעותן אנשים מנהלים אינטראקציות חברתיות.

במובן העמוק יותר של המונח, מחשוב חברתי תומך ב"חישובים" המבוצעים על ידי קבוצות אנשים, רעיון שהופץ באמצעות ספרו של ג'יימס סורווויאקי, "חוכמת ההמונים" ("The Wisdom of Crowds"). דוגמאות של מחשוב חברתי במובן זה כוללות סינון המבוסס על שיתוף פעולה, מכירות פומביות מקוונות, שווקי חיזוי, מערכות מוניטין, בחירה חברתית המבוססת על חישוב, תיוג ומשחקי אימות.
העמוד המבוסס על עיבוד מידע חברתי מתמקד במובן זה של מחשוב חברתי.

מחשוב חברתי הפך להיות מוכר יותר בזכות יחסיו עם מספר מגמות עכשוויות. המגמות הללו כוללות את הפופולאריות ההולכת ומתעצמת של תוכנות חברתיות וweb 2.0, עניין אקדמי שהולך וגובר בניתוח רשתות חברתיות, עלייתו של הקוד הפתוח (open source) כשיטה מעשית לייצור, ושכנוע הולך וגובר כי לכל אלו עשויה להיות השפעה עמוקה על חיי היום יום.

במסמך שפורסם ב13/02/06 על ידי חברה למחקר שיווקי בשם "פורסטר מחקרים" כתוב כי "לקשרים קלים המתאפשרים בזכות מכשירים זולים, תוכן מודולארי ומשאבי מחשוב משותפים ישנה השפעה עמוקה על הכלכלה העולמית ועל המבנה החברתי. אנשים נוטים יותר לקבל רמזים זה מזה ופחות מסתמכים בעניין זה על מקורות מוסדיים כמו תאגידים, פרסומים במדיה, דתות וגופים פוליטיים. בכדי לשגשג בעידן המחשוב החברתי, על החברות לנטוש שיטות ניהול היררכיוני וטקטיקות תקשורת לטובת שזירת הקהילות במוצריהן ושירותיהן, שימוש בעובדים ובשותפים כבמשווקים, ולהפוך לחלק ממארג חי של נאמנים למותג".