כלי המאפשר צפייה בנתונים תוך התמקדות במספר מימדים במקביל, במטרה לקבל הסתכלות מפורטת יותר של מידע. בדרך זו, המשתמש מסוגל להסתכל על אותו מידע בפרספקטיבות שונות ובכך לייעל את תהליך קבלת ההחלטות.
המחלקה הפיננסית, מחלקת המכירות, השיווק והייצור, כולן מבוססות על מסדי נתונים אשר קשורים ביחסים מורכבים. מערכות OLAP מבצעות אנליזה רב מימדית של נתונים עסקיים השמורים במאגרי מידע ארגוניים.
לעומת מערכות ה- OLTP (On-Line Transaction Processing), אשר אוגרים ומנהלים את המידע הארגוני בנושאי המכירות, המלאי, החשבונות והתשלומים, ה- OLAP מספק כלי הערכה וחישוב מתוחכמים לתכנון, תקצוב, קביעת תחזיות, הכנת דוחות כספיים, ניתוח טרנדים ותחזיות על בסיס נתוני מערכות אלה. בכך, כלי ה-OLAP מאפשרים למנהל להבין מה קרה בעבר (ה-"why") ולקבל אינדיקאציה על הביצועים העסקיים העתידיים (ה-"what if").
בסופו של יום, כלי ה-OLAP נועדו לשרת את המנהל בעת קבלת החלטות הנוגעות לכל תחומי הארגון בצורה שאינה כרוכה במעורבות של אנשי הפיתוח לביצוע שינויים בתצורת המידע הארגוני.
טכנולוגיית ה- OLAP מבוססת על שרת אשר נמצא בין המשתמש לבין המערכות אשר מנהלות את מסדי הנתונים בארגון. השרת מבין כיצד מסד הנתונים בנוי, על כל מימדיו, וכן, מכיל שיטות לעיבוד אנליטי של הנתונים והמידע.