דור ה-Y
מאת: קרן טרוסטלר ROM Knowledgeware

"הם משלבים את עבודת הצוות של דור ה-baby boom, עם גישת המסוגלות של יוצאי הצבא ועם ההבנה הטכנולוגית של דור ה-X. במבט ראשון, ואפילו במבט שני, בני דור ה-Yהם כוח העבודה האידיאלי – וגם האזרחים האידיאלים" .


Ron Zemke, Claire Raines and Bob Filipczak from “Generations at Work.”

 

אם כך, מי הם בני דור ה-Y?

דור ה-Y (באנגלית: Generation Y) הוא כינוי לבני הדור אשר נולדו מיד לאחר דור ה-X, מתחילת שנות ה- 80 ועד לתחילת שנות ה- 2000. דור ה-Y הם ילדיהם של דור ה- baby boomers וצאצאיהם של האוכלוסייה המבוגרת יותר מקרב דור ה-X.
בכדי להבין את משמעות דור ה-Y, חשוב להכיר את הוריו- ה-baby boomers. בייבי בומר הוא כינוי לדור אשר נולד בתקופת ה"בייבי בום" שלאחר מלחמת העולם השנייה. לרוב הכוונה לגל דמוגרפי של מי שנולדו בין אמצע שנות ה- 40 לאמצע שנות ה- 60 של המאה ה- 20.
המונח דור ה-Y הפך לשגור בזכות דאגלס קופלנד בספרו Generation X: Tales for an Accelerated Culture אשר עסק בעיקר בדור ה-X.

 

מאפיינים טכנולוגיים ותרבותיים

דור ה-Y, במיוחד במערב, נולד וגדל לתוך האצה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים והאינטרנט. חייהם מלאים באביזרים טכנולוגיים כגון מחשבים, אינטרנט, טלפונים סלולאריים וגאדג'טים אחרים.
כבעלי נגישות לכלים ולאמצעי תקשורת מתקדמים, שמות נרדפים לבני הדור הם דור האינטרנט ו-digital natives .
כמו כן, הזמן בו מבלים בני דור ה-Y מול המחשב גבוה משמעותית מהזמן אותו הם מבלים מוך הטלוויזיה. חלק מהתעסוקה האינטרנטית כוללת שייכות לרשת חברתית אחת לפחות.

מבחינה צרכנית ניתן לאפיין את בני דור ה-Y כבעלי מודעות גבוהה למותגים, וכמשקיעים בבילויים, בפנאי ובטיפוח. כמו כן, קיימת התעוררות ברמת המודעות החברתית והתרומה לקהילה בקרב בני הדור הזה.  דור ה-Y הם כוח צרכני לא מבוטל, הם מרוויחים משכורות נאות והם משפיעים על החלטות הקנייה של צרכנים מבוגרים רבים.
מבחינה תעסוקתית ניתן לאפיין אותם כשאפתנים, מודעים לערכם בשוק העבודה ובעלי נטייה לניידות בין מקומות עבודה. עם זאת, למרות הניידות התעסוקתית, צעירים אלו מאמינים שמקום העבודה "אומר" משהו עליהם כיחידים ולכן חשוב להם לעבוד בסביבת עבודה מאתגרת.

 

דור ה-Y כעובדי ידע

עובד דור ה-Y מבלה חלק ניכר מיום העבודה שלו במסנג'ר, ב-facebook וברשתות חברתיות נוספות. אתרים, תוכנות ורשתות אלו מאופיינים בשיתוף ובקהילתיות, תכונות המאפיינות גם את בני דור ה-Y. חשוב להם להחליף דעות וידע, ללמוד מסביבתם וללמד בחזרה.
הנגישות הטכנולוגית, וכן המודעות והנגישות הגבוהה לאמצעי תקשורת מתקדמים הופכים את דור ה- Y לעובדי ידע קלאסיים. אוריינות המחשוב הגבוהה, צריכת תוכן כחלק מהרגלי העבודה, והשיתוף הטבוע בהם (מי אמר SMS-ים, בלוגים וטוקבקים ולא קיבל?) משפיעים על תהליכי ניהול הידע הארגוניים. מעצם היותם חובבי שיתוף ולמידה הדדית, בני דור ה-Y הם עובדי ידע קלאסיים אשר מתחברים לניהול ידע. המשמעות מבחינת ניהול הידע הארגוני היא שדור ה-Y הם מומחי תוכן אידיאליים ומומלץ לשתפם בפרויקטי ניהול ידע ולשמוע את חוות דעתם בשלבי הפרויקט השונים.
דוגמא לחברה שהפנימה את העניין היא Virgin: חברת Virgin Mobile מתחזקת רשת אינטרנטית, אשר מחברת את עובדי השיווק של החברה בכל בסיסי הרשת בעולם, להחלפת מידע ורשמים.

בני דור ה-Y מהווים חלק משמעותי מכוח העבודה במשק, והם משפיעים מאד על הכוח הצרכני. היכרות עם מאפייניהם והתנהגותם עשויה להשפיע על התפתחות תהליכים ארגוניים, כמו גם על התאמה למשרות, גיוס ושיבוץ טוב יותר למקומות עבודה.
חברות אשר הטמיעו מודולים שונים של שיתוף, כגון דיונים, פורומים ומודולים נוספים של החלפת דעות ולמידה הדדית, זוכות לעובדים מעורבים ותורמים יותר.
אם כן, בני דור ה-Y הם עובדים מעורבים ואכפתיים, אשר תרבות ניהול הידע טבועה בהם. טוב יעשו ארגונים אשר יקלטו אותם לשורתיהם!