מאמרים נוספים ברשת הידע:
סיכום כנס KMWorld 2001

כנס KMWorld, אולי כנס ניהול הידע השנתי החשוב ביותר, הושפע השנה בראש ובראשונה מאירועי ספטמבר בארה"ב. בכנס בו נכחו בשנה שעברה 700 איש, נכחו השנה פחות מ- 400, רובם מהחוף המערבי. כל זאת על אף הגידול המוכרז בעיסוק בניהול הידע בשנה האחרונה.

 

כבכל כנס אמריקאי, גם ב- KMWorld 2001 הדגש הושם על טכנולוגיה. למרות שמרבית המרצים מצאו לנכון לציין ש- "ניהול ידע זה לא רק טכנולוגיה" היתה הטכנולוגיה מורגשת בכל פינה, אף על פי שלא טמנה בחובה חדשות מרהיבות. הסקירות הטכנולוגיות, הצגת האמצעים וגם תערוכת הספקים הציגו מגוון רחב של כלים ברמות שונות ולצרכים שונים תחת מטריית ניהול הידע, אך למעשה לא חידשו בשום אספקט. החדשות הגיעו דווקא מדיווחי ההתנסות של חברות וארגונים רבים שתיארו דרכים להטמעה של כלים ועקרונות של ניהול ידע וחלקו עם המשתתפים את התובנות העמוקות והלקחים שנרכשו מניסיונם האישי.

 

במקביל לחשיפות הארגוניות השונות צצו במהלך הכנס גם מספר רעיונות חדשים יחסית שככל הנראה ימלאו את ספרות ניהול הידע בעתיד הקרוב. בין רעיונות אלה נמצאים ה- "דור השני של ניהול הידע" (Second Generation KM), וההון החברתי (Social Capital).

 

הדור השני של ניהול הידע הוא ניסיון לספק מבט רחב יותר על תהליך ניהול הידע בארגון. עפ"י טענת יוזמי הרעיון, הדור הראשון של ניהול הידע חוטא לאמת בכך שהוא מתמקד רק בצד הדרישה לידע ומזניח לחלוטין את צד אספקת הידע. במילים אחרות, הדור הראשון מתמקד בשיפור שיתוף הידע של ידע קיים, בעוד הדור השני מתייחס גם לשיתוף אך גם ליצירה של ידע חדש. הרחבת המודל מציגה תפישה בשלה וכוללנית יותר של עולם ניהול הידע ומקומו של מנהל הידע כנגזרת.

 

רעיון ההון החברתי הפך בכנס ל- Buzz word בקרב רוב המרצים, במיוחד אלו העוסקים בשינויים תרבותיים ותהליכיים בארגונים. משמעות המושג היא ההון הארגוני הטמון באינטראקציות החברתיות המתרחשות בארגון. עפ"י תפישה זו, לרשת החברתית בארגון יש ערך. ערך זה נובע מהאפשרויות הטמונות באינטראקציות בין אנשי הרשת הארגונית. ערכה של הרשת הארגונית הוא למעשה סכום הערכים של האפשרויות/הזדמנויות הללו. ניתן להעצים את ההון החברתי בארגון באמצעות פעילויות מסורתיות של ניהול ידע, דוגמת שיתוף (Collaboration), אך בבסיסו עומדים ערכים גלובליים יותר: הדדיות ואמון, אליהם יש לשאוף, אך רכישתם איטית מאד.

אי אפשר לסיים מבלי לציין את הנציגות הרחבה של מנהלי ידע ישראלים שנכחו בכנס, במיוחד בהשוואה להיקף המצומצם. מעבר לרמת הפטריוטיות המתבקשת, טוב לדעת שבסיס מנהלי הידע בארץ מתרחב והלגיטימציה כמו גם ההכשרה שלו מעמיקה.

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: