מאמרים נוספים ברשת הידע:
האם אתם מוכנים לבלוג פנים ארגוני?
מאת: דודי רוזנטל ROM Knowledgeware

בלוג Blog (בעברית: יומן רשת או רשומון) הוא אתר אינטרנט שבו נכתבות רשומות ("פוסטים") העוסקות בחוויות וחדשות אשר תכניהם גלויים לגולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה. הרשומות מסודרות בדף הבית ובדפי הקטגוריה על פי הנושא החדש ביותר בהתחלה והישן ביותר בסוף.
הבלוג הוא אחד ממאפייניה של תרבות האינטרנט. בעבר, יש שראו בו סוג של יומן אישי השונה מזה שנכתב בתקופה שקדמה לעידן האינטרנט, בפומביות ההתקשרות עם העולם שהוא מציע. בעידן הweb 2.0 שלטת מגמה שונה המנציחה באינטרנט בלוגים של אנשי עסקים, בלוגים של פוליטיקאים ידועי שם, ובלוגים של יוצרים ואנשי אקדמיה המשמשים פלטפורמה לפרסום יצירות אמנותיות וספרותיות, מאמרי דעה וביקורת ומאמרים אקדמאיים.

 

ארגונים רבים מתחילים להשתמש בבלוגים ככלי לעובדי הידע בארגון שבאמצעותו הם יכולים לתעד את הידע שלהם, ולשתף אותו עם עמיתים ועם לקוחות. בלוג משמש ככלי יעיל לניהול ידע. ארגונים רבים מתלבטים בסוגיית איתור הידע הסמוי בראשם של עובדי הידע בארגון וכן בשימוש מושכל בידע סמוי זה. לצורך כך משקיעים ארגונים רבים משאבים בהפעלה ובהטמעה של מערכות ידע ארגוניות. בלוג, או אתר אישי של עובד ידע בארגון יכול להוות סביבה פתוחה, מזמינה ומעודדת את עובד הידע לשתף בידע שלו, לרכז סביב הבלוג שלו קבוצה של מומחים מאותו התחום ובכך להביא ליצירת ידע חדש כאשר העובד יוזם זאת, בעצמו.


ארגונים רבים בארץ ובחו"ל המאפשרים הפעלת בלוגים פנמיים מסתייעים בבלוגים לפיתוח מוצרים חדשים, לתקשורת יעילה ובלתי מתווכת עם ציבור הלקוחות הפנימי והחיצוני ועוד.

 

באילו מקרים כדאי ליישם בלוגים ארגוניים במערכת הweb-ית הקיימת אצלכם?

  •  כאשר יש צורך בשיפור התקשורת הארגונית ובדרך העברת מסרים משמעותיים מההנהלה
  •  כאשר  נדרשת פעולת יחצ"נות תוך ארגונית
  •  כאשר המטה מעוניין להחצין רציונאל מאחורי החלטות עסקיות
  •  כאשר הארגון מבוזר, וקיים נתק פיזי בין העובדים באתרים שונים
  •  כאשר נדרש חיזוק קשר לארגון וניתן להשיגו בעזרת הצגת נקודת מבט אישית
  •  כאשר נדרשת יצירת אמון במערכת
  •  כאשר יש צורך בשקיפות ארגונית
  •  כאשר ישנו מומחה, שדעתו חשובה והוא יודע לכתוב

אם אחד או יותר מתנאים אלה מתרחשים אצלכם בארגון, בהחלט יש מקום לחשוב על יישום בלוגים ארגוניים כאמצעי לתקשורת.

כתנאי סף ראשוני יש לוודא שהארגון בכלל בשל לקבל מהלך של שיתוף והעברת ידע באמצעות בלוגים. בשלות ארגונית זו היא נגזרת של קיום פרויקט ניהול ידע בארגון, פלטפורמה טכנולוגית תומכת והרגלי שימוש בפתרון.

 

הבלוגים יכולים להוות פלטפורמה פנימית לתקשור התקדמות של פרויקטים ומה הם ההצלחות והכישלונות של ארגונכם. עם בלוגים, גם הצנוע וגם בעל האגו יוצאים מנצחים.
בעל האגו יכול להראות את עבודתו הטובה לכלל העובדים – אותם אנשים אוהבים לגלות לעובדים אחרים את מה שהם כבר יודעים, דבר המאפשר גישה לידע שנצבר אצלם.
העובד הצנוע, מצד שני, שפשוט מעוניין להבטיח שלעמיתיו יש את כל המידע החיוני לצורך ביצוע העבודה בצורה הטובה ביותר – גם הוא זוכה להציג ברבים את איכויות ידיעותיו בעת הצורך או על בסיס קבוע.


הפוך מבדרך כלל, בכתיבה וניהול בלוג, ובלוג ארגוני במיוחד,  ההתחלות קלות אבל ההמשך הרבה יותר קשה. בלוג פנים ארגוני אינו נכתב לשם שעשוע, יש לו מטרה ברורה- ניהול אינטראקציה עם עובדים, ניהול ידע, שיתוף מידע, שיווק או חדשנות.

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: