הרהורים על ניהול ידע
מאת: מוריה לוי (תאריך פרסום: 24/11/2007)

למי שלא מכיר אותי, אני עוסקת בתשע השנים האחרונות בתחום ניהול הידע. תחום ניהול הידע שונה מתחום בלוג זה- עובדי ניהול ידע, ומשלים אותו. הוא גורס, ביצוע פעילויות אקטיביות, מנוהלות ומתוכננות, לקידום שימור, שיתוף ופיתוח הידע הארגוני, בדרך מתודולוגית ומוכוונת יעדים עסקיים וארגוניים.

לפני כשבוע פגשתי עמית שעסק בתחום ניהול הידע שנים רבות ופרש. הוא עוסק בימים אלו בתחום אחר לחלוטין, תחום עסקי הקשור למכירות בידור ופנאי לשוק הביתי. האמת, מאד הופתעתי. האיש היה שנים רבות חסיד של ניהול ידע, ועבודת הדוקטורט שלו עוסקת בנושא. עוד יותר הופתעתי מהנאום לו לא ציפיתי: את אמיצה, כך אמר; תחום ניהול הידע נועד לכישלון. מצד אחד, החמיא לכך שיש לי כוח / תמימות / רצון להמשיך להוביל את מסע הצלב בחשיבות ניהול הידע וביצועו הלכה למעשה. הוא שמח מאד לשמוע, שאני שוקדת בימים אלו על עבודת דוקטורט בנושא. מאידך, המליץ לי בחום, לעזוב את התחום כל עוד אני יכולה, ויש לי חלופות אחרות.

מדוע לעזוב? שאלתי. תחום ניהול הידע, כך אמר, מנוגד לטבע האנושי. אנשים לא רוצים לשתף את הידע שלהם; ארגונים מפחדים משיתוף הידע, ומהכוח שניתן לאלו שמובילים את שיתוף הידע. רוב הארגונים שהחלו בפרויקטים רחבים לניהול ידע, הוסיף על דבריו, הפסיקו את הפעילות ובמקרים רבים אף פיטרו את מנהלי הידע שעמדו בראש הפעילות. עצרתי וסקרתי בראשי את רשימת מנהלי הידע שהכרתי מהעשור האחרון. אכן, היו כמה וכמה ארגונים שלא המשיכו את הפרויקט; אכן, היו גם כמה מנהלי ידע שתפקידם הסתיים, ולא תמיד בנסיבות בהם רצו.

ניסיתי לחשוב בבהירות. יותר מידי פעמים הסתיים ניהול הידע, בגלל מאבקים בין אנשים. אך ככל שחשבתי, ניהול הידע היה בכל המקרים הקורבן ולא הסיבה. באחת הפעמים, התחלף מנהל בכיר שנתן תקציב והאמין בניהול הידע, אך לא האמין שצריך לשכנע את הכפופים לו, אלא ניתן להנחית עליהם את ניהול הידע (כמו עוד כמה רעיונות חיוביים בעלי מעוף וחזון). כשעזב את תפקידו, מחליפו, הפסיק מיידית את כל מה שקודמו קידם. כולל ניהול הידע. במקרה אחר, המנכ"ל היה בעד, מינה מנהל בכיר להוביל, אך לא חיברו לתהליך את המנהל הישיר לו היה כפוף המנהל הבכיר (שהיה כפוף למנכ"ל). כאשר התחלף המנכ"ל, מצא מנהל הביניים הזדמנות ראשונה לבטל את התקציב ואת מנהל הידע. וניתן להמשיך ולמנות עוד כמה דוגמאות.

האם הידע אינו משאב חשוב להצלחת הארגונים, שאלתי את אותו עמית. חשוב מאד, טען. לכן יש עליו הרבה מאבקי כוח. ולכן לא יצליח. למה לך להיות במיטה חולה?

עזבתי את המקום עצובה ומהורהרת. האם אני סתם מתעקשת היות ואני נמצאת עמוק בפנים?

אני חושבת על הנושא הרבה בשבוע האחרון. אני מאמינה באנשים, מאמינה בארגונים. אני מאמינה שאם הידע הוא חשוב, ינהלו אותו ובאופן חיובי. אולי ייקח עוד כמה שנים, אך זה חייב לקרות. כי זה נכון כל כך שיקרה.

לא מספיק לנהל את עובדי הידע. יש גם לנהל את הידע עצמו. שני הדברים כרוכים זה בזה, וכמובן יש חפיפה; אך מדובר בשני תחומים: תחום הניהול ותחום ניהול הידע.

יש כאן גם מסקנה הקשורה בניהול עובדי ידע. הרבה מהרעיונות שירצו עובדי הידע לקדם, לא יהיו טריוויאליים. דווקא הרעיונות החדשניים, דווקא הרעיונות החשובים, קשה יותר יהיה לארגון לקבל. יהיו הרבה התנגדויות, ולא רק בשלב הראשוני. אנשים מפחדים להחליף את הישן בחדש. אנשים מבוהלים מכך שרעיון טוב בא ממישהו אחר, והם מנסים לדחותו, פעמים רבות, עד שלא מוכח שחור על גבי לבן שהוא הנכון. תפקידנו כמנהלים- לאפשר. לאפשר לא רק את קידום הרעיון בפן המעשי, אלא גם לאפשר את המרחב האנושי הנדרש לקידומו. ולא קלה המלאכה.

מקווה שלא הייתי נוגה מידי. מבטיחה גם פינות מחייכות. ומבטיחה, למי שתהה, שאני לא עוזבת את התחום. לא עכשיו. יש עוד יותר מידי מה לעשות בתחום!

אשמח לשמוע דעתכם.

 

גרסא באנגלית

 
אנטולי יודובסקי , בתאריך 02/12/2007 10:09
אני רוצה להתייחס למילים של אותו הדוקטור הנכבד שעזב את התחום עם הסבר הבא:
"תחום ניהול הידע, כך אמר, מנוגד לטבע האנושי. אנשים לא רוצים לשתף את הידע שלהם, ארגונים מפחדים משיתוף הידע..."
אי אפשר לומר באופן גורף שאנשים לא רוצים לשתף את הידע שלהם. רב גדול של אנשים מאוד רוצה ואף אוהב לשתף את הידע שלהם, מכוון שזה נותן להם תחושה שמה שהם עשו זה השג מסוים, זה חשוב ומישהו צריך את זה ולו רק הם בעצמם. וזה דבר שהוא אכן חלק מטבע האנושי. כך, למשל, נולדו בתי הספר למיניהם (מקצועיים, לאמנות, למוזיקה וכו'). עוד דוגמאות לכך הן שושלת, עיצב מיומנות – דבר שקורה עד עכשיו בהעברת הידע לדור הבא של בני המשפחה (או לא) שיכולים להעריך את זה להמשיך את השושלת.
לגבי הארגונים המצב מאוד שונה. הסיבה לכך היא הרגשה של עבודה "זמנית" בעייני רב העובדים. גם אם בן אדם בא לעבוד לשנים רבות, זה נדיר שהוא יישאר שם כל החיים שלו. מטרות העובד הן בדרך כלל להשתלב בארגון ולהתקדם מקצועית ואישית. אך נדיר מאוד שהמטרה היא לבוא ולתרום את הידע שלו לארגון וליצור מסורת חדשה כחלק מתרבות הארגונית.
זה אומר שמנהל הידע בארגון חייב למצוא סיבות לשיתוף הידע בין העובדים שיתנו להם משהו אישי חשוב בנוסף להערכה שהוא יקבל מההנהלה שתומכת בשיתוף הידע.
נכון אמרת שניהול ידע הוא שינוי שאמור לשנות את תרבות הארגון ובסופו של דבר את תרבות התעשייה. ברור שזה לא יקרה מהר, אז אנא לא להתייאש באמצע דרך :-)
אלון שרר , בתאריך 03/12/2007 16:48
אחת הצרות שצמחו בעקבות ה- MBO, או לפחות אחת הביקורות, היא שאנשים עושים את מה שמנוהל כמשימה. ידע עדין לא מוגדר כמשימה, כמו נכסים בלתי מוחשיים אחרים. מנהלים אשר מדווחים לדירקטוריונים ולפעמים אפילו בעלי חברות בעצמם, מתקשים לנהל משאב שיכול להניב רק מחוץ לטווח עין.
עם זאת, תמיד ישנם בעלי האמונה אשר מקדמים תופעות חברתיות חלוציות. גם לתופעה הזו יש חלוצים והיא נמצאת לדעתי על סף הפיכה לאופנה. אז, אני מניח שהיא תהפוך לתחום במטה ההנהלה, בדומה למשאבי אנוש. היום הפונקציה כבר מובנת מאליה, אם כי שימוש נבון בה איננו מובן מאילו כלל.
שני התחומים הם בעיני כמו בס בהרכב ג'אז- אפשר בלי, אבל זה אף פעם לא יהיה אותו דבר.
מולה באהר , בתאריך 06/02/2008 13:27
יש להיזהר מהכללות.
לא ניתן לדבר על כל האנשים כמיקשה אחת, ולא על כל סוגי הידע.
האמת היא שאין לי מושג בתחום וגם את הידע שלי אני מתקשה לנהל...
אין לי ספק שאנחנו כבר עדים לפריצות דרך בתחום. דוגמאות:
1. פירסום מידע רב (טקסט, תמונות, וידאו) באינטרנט והנגישות אליו, ובפרט דרך מנועי חיפוש.
2. פרויקטים משותפים דוגמת וויקיפדיה ואחרים
3. היכולת להגיב ב- talkback ...
4. כלי אבטחת מידע וסינון למיניהם.

לטעמי, הכח שהיה לבודדים, "בעלי הידע" עובר לאמצעים שאינם תלויים בהם והכלים רק ילכו וישתכללו. מהפכת שיתוף הידע בעיצומה.
ומי שרוצה לעצום את עיניו, שינמנם לבריאות...
:-)
רונית נחמיה , בתאריך 29/02/2008 17:58
גם אני חושבת כמוך, מוריה,
עוד לא אבדה תקוותנו.
גם אני מנסה להתמיע תרבות של ניהול ידע בקרב אוכלוסיה, שנחשבת כקשה מאוד בשיתוף ידע ומידע, מורי ישראל.
אני מנסה לעודד אותם ששיתוף בחומרים חוסר זמן ומאמץ, ואין צורך להמיץ הגלגל כל הזמן מחדש.
מחקווה אני, שאצליח וממליצה לכם לעקוב אחרי התהליך בבלוג שלי
"ניהול ידע- דרך וגם ערך"
http://ronitnehemia.wordpress.com/
Pelpal , בתאריך 11/03/2009 18:15
לאכול בשר גם כן מנוגד לטבע האנושי, או דברים אחרים, ובכל זאת הם קורים.
אני נמצא בתחום הלמידה המתוכננת, ומאמין שדור ה - Y יציב אתגרים חדשים בפני התחום שאני נמצא בו, כאשר רוב הלמידה בתחום הידע הדקלרטיבי והפרוצדורלי תתמוסס לטובת תפיסות, מנגנונים, כלים וניהול ידע בכלל.
אז יש עתיד. לפחות לדעתי.