צומת ידע, כשמו, כן הוא. צומת ידע הנו אדם, המנקז אליו פניות של אנשים שונים, והוא מנתבם לכיוונים שונים. צומת ידע יכול לנתב למומחה המתאים (כדאי לך לפנות / להתייעץ עם X), בין אם בארגון, ובין אם מחוצה לו; צומת ידע יכול לנתב למגזין או מאגר; צומת ידע יכול להפנות למסמך עם תשובות.
כאמור, צומת ידע הוא צומת. בניגוד למומחה התוכן, לא עוצרים אצלו, אלא מופנים הלאה; כל פעם לכיוון אחר.
אז מיהו אותו צומת ידע בארגון?
צומת הידע הוא איש שיודע קצת על כמעט כל נושא שהארגון מתעסק, או שאינו מתעסק בו.
צומת הידע הוא תפקיד לא פורמאלי בארגון, שעליו נמנים אנשים ביחידות שונות ומגוונות.
האנשים המוגדרים צמתי ידע אינם מקבלים מינוי מיוחד, הכשרה או הוקרה על פועלם. הם מבצעים את "התפקיד" במסגרת עבודתם השוטפת, ולא מקצים לשם כך אחוז כלשהו מן המשרה שלהם. צמתי הידע הנם אנשים שהתנדבו לתפקיד. אף אחד לא מינה אותם, אלא הם התפתחו באופן טבעי לתפקיד.
אז מיהם אותם צמתי ידע? אילו מאפיינים יש להם? מה עשוי לגרום לנו לחשוב על גורם כלשהו בארגון כעל צומת ידע?
ישנם כמה פרמטרים שיכולים להצביע על צמתי ידע פוטנציאליים:
ותק: כדי להפוך לצומת ידע, נדרש לצבור ותק בארגון, להכרת האנשים והתכנים הקיימים.
סקרנות: סקרנות היא תכונה הכרחית לצומת ידע. ללא הסקרנות, יקשה על העובד לקלוט את כל מה שקורה, בין אם זה קשור אליו ישירות ובין אם לא. סקרנות מאפשרת לו לקלוט, להבין וגם להפנים את ששמע.
זיכרון: צמתי ידע נזקקים לזיכרון טוב, כדי שאכן יוכלו לתת מענה לכמעט כל שאלה בה נתקלים.
תפקיד בעל ממשקים רבים: אנשים הנמצאים במסגרת תפקידם בממשק עם גורמים רבים בארגון, יקל עליהם להתפתח להיות צמתי ידע.
מה עושים עם צמתי הידע שאיתרנו?
חשוב לעבוד מול צמתי הידע במספר מישורים:
א. להכשיר אותם כיצד לארגן נכון את החומרים הנופלים לידיהם, ואת המומחים בהם הם נתקלים בדרכם. הכשרה שכזו, תאפשר להם למצות את יכולתם ואופיים, ואכן לשרת את הארגון נאמנה כצמתים יעילים.
ב. לשתף אותם. לשתף, בתכנים שאנו רוצים שיופצו בארגון ושכלל העובדים יהיו מודעים להם במסגרת ניהול הידע. צמתי ידע הנם ערוצי הפצה מצוינים, ויכולים לסייע בעבודת השיווק של ניהול הידע באופן טבעי.
ג. לטפח אותם. להכיר בתפקידם וחשיבותם, ולהוקיר אותם על פועלם.
צמית ידע הנם לכאורה שותפים קטנים, אך למעשה, שותפים חשובים. חשובים מאד.